Цената на кафето скочи до най-високото си ниво
Защо са се повишили цените?
Разказваме ви историята на мебелната компания "Валиян", в която второто поколение заема все по-стабилни позиции (ЧАСТ 1)
В България повечето семейни компании са създадени през 90-те години. Те вече се управляват активни от второ поколение собственици, чиято възраст е близка до тази на бизнесите. По данни на НСИ към края на 2021 г. фирмите, които се определят като семеен бизнес са близо 96 000.
Компанията, в която отиваме днес е успешен пример за семеен бизнес, който започва от малка работилничка за мебели през 1997 г. и няколко поръчки на мебели за най-популярните клубове и хотели у нас.
Две години по-късно към начинанието им се присъединяват и техните съпруги Нина и Емилия. С идването на женската сила в екипа започва и производството на мека мебел.
Двете семейства имат общо 6 деца и от малки всички те работят във фирмата през летните ваканции, а днес една част от тях изпълняват отговорни позиции в компанията на родителите си и както казва Янкул с усмивка: „Почти са я завзели“.
Отиваме в новото производствено предприятие на „Валиян“ (Valiyan), за да разберем какво прави компанията успешна.
„Частично започнахме като хоби. Преди това имахме две заведения и магазин за хранителни стоки и ползвахме услуги на мебелисти и бяхме потресени от некадърността на изпълнението. Трябваше ни щанд за плод и зеленчук за хранителния магазин и решихме сами да си сковем щанд за плод и зеленчук. Така че това беше първата мебел, която направихме сами“, казва Янкул Янков за началото на бизнеса с мебели.
После двамата печелят поръчка за барове на заведения на техни приятели. Оказва се, че нещата им се получават много добре.
„И двамата работехме от сутрин до вечер по 12-14 часа на ден. Сами си купувахме материалите. Янкул се научи за 2 седмици на „аутокат“, което е страшно сложна програма. Едвам събрахме 100 долара да купим компютър, който загрявахме на парното, защото не работеше на студено“, казва Валентин за трудностите в началото.
Двамата казват, че до сега не са направили нищо едно и също, като тяхно дело са обзавеждането на заведенията „Червило“, „Black Label”, пицариите „Уго“ в София, като двамата сами измислят концепциите.
„Когато вкарахме всичките мебели в „Червило“ и собственика на заведението ни потупа по рамота и каза: „Ето дойде Rolls Royce на мебелите“, допълва Валентин и казва, че много любим проект за двамата е барът във форма на китара на „Модерато“, за който отделят 5-6 месеца.
Обектът, с който излизат на външния пазар е хотел във Виена, който тогава е единствения 5+ звезди. На финала на търга се оказват с компания Molteni, която е както Янкул я описва „един град от мебели“.
Семейството се оказва основен двигател на успехите на „Валиян“, като в компанията влизат както децата на двамата, така и техните половинки. В семейството на Янко само двете по-малки деца от 4-те, успяват да избягат „от кошарата“.
Вальо казва, че децата започват да работят в компанията още от 12-13 годишни, за да си съберат малко джобни или пари за море. Те прекарват по 2 месеца в чистене на фабриката и пълнене на възглавници. И до ден днешен първият работен опит ги връща във фабриката в определени моменти от живота, дори тези, които са избрали да продължат да се развиват в друга посока.
Вижте Част 2, в която ще ви запознаем в децата на основателите на „Валиян“ и ще влезем във фабриката.
Защо са се повишили цените?
Българска Музикална Асоциация представи шокиращи резултати от проучване
Миналата седмица около 100 000 работници участваха в протестни действия