Как една виртуална книжарница се превърна в гиганта Amazon?

Историята на Безос: Oт емигрантско дете до един от най-богатите хора в света

 

Джеф Безос не е от онези милиардери, които имат късмета да получат голямо наследство, с което да стартират компания и да завладеят света. Напротив, като роден в бедното семейство с родители едва на 17 - 18 години, му се налага да работи от малък в ранчото на баба си и дядо си по майчина линия в Котула, Тексас. 

По-късно завършва с отличие университета в Принстън през 1986 г. със степени по електроинженерство и компютърни науки.

Към момента основателят на Amazon е един от най-богатите хора в света. 

Снимка: Getty Images

Като дете на имигрант, възходът на Безос към успеха е постигане на истинска американска мечта, пише entrepreneur.com. 

Как Джеф Безос стартира Amazon?

През 1994 г. бившият изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос вече е изключително успешен според стандартите на повечето хора. Като най-млади старши вицепрезидент в инвестиционната банка на Уолстрийт DE Shaw & Co., едва 30-годишен възпитъникът на Принстън получава шестцифрена заплата. Той се издига в редиците на компанията без проблем и сякаш му е предопределено развитието му да продължава само нагоре по корпоративната стълбица. Но Безос има други планове.

Снимка: Getty/Istock

Подхранван от тайна страст към зараждащия се бизнес с електронната търговия на дребно, Безос мечтае да създаде своя собствена компания в необятната, тогава почти неизследвана дива природа на световната мрежа. Това е рискован ход, който обаче се отплаща бързо.

Само четири години след като Безос създава Amazon.com, виртуалната книжарница се превръща в модел за това как трябва да се управляват бизнесите с електронни продажби, като достига до над 610 милиона долара и повече от 13 милиона клиенти по целия свят.

Снимка: Getty Images

Идеята на Безос да започне бизнес в интернет идва през 1994 г. Докато сърфира в интернет в търсене на нови начинания, той се натъква на статистиката, че използването на World Wide Web нараства с 2300% на месец. Безос веднага разпознава възможностите за продажби онлайн и започва да проучва предприемаческите възможности за развитие на интернет бизнес.

Той изготвя списък от 20 потенциални продукта, които според него биха могли да се продават добре в интернет, включително софтуер, компактдискове и книги. След обширно проучване книгите се оказват най-добрият избор, главно поради големия брой съществуващи заглавия на пазара. Безос осъзнава, че докато дори най-големите супермаркети могат да съхраняват само няколкостотин хиляди книги, една „виртуална“ книжарница може да предложи милиони заглавия.

Безос напуснка работа и заминава за Сиатъл. За него Сиатъл е идеалният град за новия му бизнес. Той не само е дом на огромен набор от високотехнологични таланти, но също така е в непосредствена близост до склада на Ingram Book Group в Орегон. С 1 милион долара, събрани от спестявания и помощ от семейството и приятелите, Безос наема къща в Сиатъл и създава бизнеса си в гаража.

Снимка: Getty Images

В продължение на почти година той и екип от петима служители работят в гаража, учейки се как да качват книгите в сайта и как да настроят компютърна система, която да направи платформата на Amazon.com лесна за потребителите. Истински маркетингов визионер, в допълнение към създаването на удобен за потребителя интерфейс, Безос цели да създаде „виртуална общност“, където хората да могат „да влизат и остават“.

За да постигне тази цел, той и неговият екип създават редица иновативни програми, включително такава, която ще позволи на клиентите да добавят свои собствени рецензии на книги към сайта и функция, която препоръчва книги въз основа на предишни покупки на клиента.

През юли 1995 г. Amazon.com отвори своите виртуални врати, наричайки себе си „Най-голямата книжарница на Земята“, с повече от 1 милион заглавия, от които да избирате.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст