Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Всичко, което се случи до тук, преди да сте му изпуснали края
На 28 октомври, часове след като завърши покупката на Twitter за 44 млрд. долара Мъск събира няколко мениджъри по човешки ресурси в т.нар. „военна зала“ в офиса на компанията в Сан Франциско.
„Подгответе се за масови съкращения“, им казва той.
Според неговата идея за развитие на компанията голяма част от служителите на Twitter трябва да бъдат съкратени незабавно без да имат възможност да получат бонусите, които трябва да им бъдат изплатени на 1 ноември.
Служители на високи позиции предупреждават новия си шеф, че планът му може да наруши трудовото законодателство и договорите с работниците, и това да доведе до съдебни дела на служителите срещу компанията. Според запознати източници екипът на Мъск още тогава казва, че е свикнал да ходи на съд и да плаща глоби и не се притеснява от рисковете. Така че човешките ресурси, счетоводството и правните отдели на Twitter от този момент започват да се борят с това как да изпълнят заповедта му.
Два дни по-късно Мъск научава точно колко скъпи могат да бъдат тези потенциални глоби и съдебни дела. Последва неистово „пазарене“ кои служители да бъдат освободени и милиардерът реши да изчака със съкращаването на работни места до след 1 ноември.
Заповедта за незабавни съкращения и последвалата паника отразяват хаоса, който обхвана Twitter, откакто Мъск пое компанията преди две седмици. 51-годишният ексцентричен технологичен гений нахлу с идеи за това как трябва да работи социалната медия, но без цялостен план за изпълнение. Последва бърз сблъсък с бизнес, правните и финансовите трудности на управлението на платформа.
Някои висши ръководители бяха уволнени по имейл. Един мениджър на инженерите, след като му беше казано да съкрати стотици работници, повръща в кофата за боклук, а други спят в офиса, докато работят на изтощителни графици, за да изпълняват заповедите на Мъск.
Twitter, който е подложен на финансов натиск от дългове и все по-трудната икономическа среда, сега е неузнаваем в сравнение с това, което беше преди месец. Миналата седмица Мъск съкрати 50% от 7500 служители на компанията. Продължиха оставките на ръководни кадри. Дезинформацията се разпространи в платформата по време на междинните избори в САЩ. Ключов проект за увеличаване на приходите от абонаменти се сблъска с проблеми. Някои рекламодатели са ужасени, казва New York Times.
Според Мъск ситуацията на Twitter е мрачна.
„Има огромен отрицателен паричен поток и фалит не е изключен“, казва той, според запис, чут от The New York Times.
Мъск пристигна в офисите на Twitter в Сан Франциско на 26 октомври, носейки бяла порцеланова мивка през стъклените врати на сградата. „Оставете това да потъне!“ туитва той по това време.
Лесли Берланд, главен маркетинг директор на Twitter, насърчава служителите да поздравят Мъск и го придружава през офиса. Но настроението бързо се променя. На следващия ден Параг Агравал, главен изпълнителен директор на Twitter, и Нед Сегал, главен финансов директор, са в офиса, а след като разбират, че придобиването на Twitter от Мъск приключва същия следобед, те напускат сградата, объркани какво ще направи новият собственик.
Агравал и Сегал скоро получават имейли, че са били уволнени. Виджая Гаде, висшият правен и политически изпълнителен директор на Twitter, и Шон Еджет, главен юрисконсулт, също са уволнени. Еджет, който е в офисите на Twitter по това време, дори е ескортиран.
Същата вечер Twitter организира парти за Хелоуин, наречено „Trick or Tweet“ за служители и техните семейства. Някои от тях се обличат в костюми и се опитат да запазят празничното настроение. Други плачат и се прегръщат.
След придобиването Мъск довежда свои съветници, много от които са работили в други негови бизнеси, като компанията за дигитални плащания PayPal и производителя на електрически автомобили Tesla. Те са позиционирани във „военната стая“ на втория етаж на сграда, свързана с централата на Twitter. Районът, който Twitter използва, за да почете рекламодатели с големи разходи и високопоставени лица, вече е зареден с нови фирмени сувенири от компаниите на Мъск.
Съветниците включваха рисковите капиталисти Дейвид Сакс, Джейсън Калаканис и Шрирам Кришнан, личният адвокат на Мъск Алекс Спиро, неговият финансов мениджър Джаред Бърчал и Антонио Грасиас, бивш директор на Tesla. Присъединяват се инженери от Tesla, от стартиращия интерфейс на Мъск, Neuralink и от Boring Company.
Понякога Мъск е засичан с 2-годишния си син, X Æ A-12, в офиса на Twitter, докато поздравява служителите.
На 30 октомври Мъск получава информация, че бързият подход по съкращения може да струва милиони долари повече от уволнението на хора дори да не се стигне до изплащането на бонусите им. Той се съгласява да отложи.
Но с едно условие. Преди да изплати бонусите, Мъск настоява за проверка на заплатите, за да потвърди, че служителите на Twitter са „истински хора“. Той изрази опасения, че има „призрачни служители“ (несъществуващи), които не трябва да получават пари.
Мъск избира Робърт Кайдън, главен счетоводител на Twitter, да извърши одита. Кайдън поиска от мениджърите да потвърдят, че познават определени служители и могат да потвърдят, че са истински хора, според трима информатори и вътрешен документ, видян от The Times.
1 ноември дойде и си отиде без обещаните масови съкращения. За сметка на това Кайдън е уволнен още на следващия ден.
Докато мениджърите на Twitter съставят списъци за съкращения, Мъск отлита за Ню Йорк, за да се срещне с рекламодатели, които осигуряват по-голямата част от приходите на Twitter.
В някои срещи с тях Мъск предлага система за потребителите на Twitter, в която самите те могат да избират вида съдържание, което услугата да ги таргетира. Но обхватът му е подкопан от напускането на двама базирани в Ню Йорк мениджъри на рекламата на Twitter.
Брандове, включително Volkswagen, General Motors и United Airlines, заявиха, че ще спрат рекламите в Twitter.
През това време Мъск повиши някои мениджъри в Twitter. Той избра Естер Крауфорд, продуктов мениджър, за обновяване на абонаментна услуга, наречена Twitter Blue. Той пожела да бъде пусната нова версия на услугата, която да струва 8 долара на месец, като включва премиум функции и отметка за потвърждение за автентичността на профилите на популярни лица.
Той постави краен срок: Екипът трябва да завърши промените в Twitter Blue до 7 ноември или членовете му ще бъдат уволнени.
Миналата седмица Крауфорд сподели своя снимка, на която спи в офисите на Twitter в Сан Франциско в спален чувал и маска за очи, с хаштаг #SleepWhereYouWork.
Съобщението ѝ разтърси някои нейни колеги. Те изразиха притеснение защо трябва да се ангажират с дълги работни часове с човек, който може да ги уволни всеки момент. Крауфорд нарече тези хора „хищници“.
На мениджърите на Twitter първоначално е било казано да съкратят 25% от служителите. Но инженерите на Tesla, които преглеждат кода на Twitter, предлагат по-големи съкращения на инженерните екипи.
Ръководителите на Twitter предлагат списъците да бъдат преразгледани за проблеми с разнообразието, така че съкращенията да не засегнат непропорционално цветнокожите и да се избегнат правни проблеми. Екипът на Мъск отхвърля предложението.
На 2 ноември служители се натъкват на отворен канал във вътрешната система за съобщения Slack, където човешки ресурси и правни екипи обсъждаха съкращенията. В съобщение, видяно от The Times, един служител каза, че 3738 работници могат да бъдат уволнени, което е около половината от работната сила.
Същата вечер Мъск се среща с някои съветници, за да договорят съкращението, според покана от календара, видяна от The Times. Към тях се присъединяват служители от човешките ресурси на Twitter и персонал от други негови компании.
Очаквайки съкращенията, служителите започват да се сбогуват с колегите си, да обменят телефонни номера и да се регистрират в LinkedIn.
Късно на 3 ноември имейл пристига във входящите кутии на служителите.
„В опит да насочим Twitter по здравословен път, ние ще преминем през трудния процес на намаляване на нашата глобална работна сила“, се казва в имейла.
Въпреки че в съобщението се казва, че служителите ще получат последващ имейл на следващата сутрин относно това дали все още имат работа, много от тях се оказват без достъп до имейлите си тази нощ, индикация, че са били съкратени.
Съкращенията бяха огромни. В Redbird, платформата и инфраструктурната организация на Twitter, Мъск освободи много мениджъри. Отделът загуби около 80% от своя инженерен персонал, което поражда вътрешни опасения относно способността на компанията да поддържа платформата си работеща.
В Bluebird, потребителското подразделение на Twitter, десетки продуктови мениджъри са съкратени, оставяйки малко над дузина от тях. Новото съотношение между инженери и мениджъри е 70 към 1.
Последиците
С настъпването на съкращенията специалистите по набиране на персонал в технологичния сектор усещат добра възможност. Топ мениджърите на конкурентни компании като Meta и Google изпращат съобщения до някои от служителите, които са били освободени от Twitter.
Миналата събота съветниците на Мъск разбират, че съкращенията може да са твърде големи. Някои молят съкратените инженери, дизайнери и продуктови мениджъри да се върнат на старите си работни места.
В Goldbird, подразделението за приходи на Twitter, един мениджър се съгласява да опита да наеме отново някои съкратени работници, но изразява опасения, че те са „слаби, мързеливи, немотивирани и може дори да са против Twitter на Илон“.
В понеделник някои служители на Twitter пристигат на работа и установяват, че някои системи, на които са разчитали, вече не работят. В Сан Франциско инженер открива, че някои договори с доставчици, които предоставят софтуер за управление на потребителски данни, са изтекли и че мениджърите и ръководителите, които могат да решат проблема, са били съкратени или напуснали.
В сряда работниците в офиса на Twitter в Ню Йорк не успяха да използват Wi-Fi, след като сървърна стая прегря и извади всички офлайн.
Мъск планира да започне да кара служителите да плащат за обяд, който досега е бил безплатен в кафенето на компанията.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови