1 USD
1.85071 BGN
Петрол
71.77 $/барел
Bitcoin
$96,705.8

Атанас Райков: Българската връзка във Viber

Корпоративни истории

Той работи в областта на комуникациите от 15 години и е видял какво ли не

 

Viber е сред най-използваните системи за онлайн комуникация у нас. Любопитно е обаче, че в България се намира един от водещите центрове в разработването на приложението през последните години. Заслугата за това е на един конкретен човек и неговото име е Атанас Райков.

Снимка: Дигитални истории

От няколко месеца той е вицепрезидент за ключовите пазари на Rakunten Vіbеr, преди това той заемаше други важни мениджърски длъжности.

Как изглеждат отговорностите, когато имаш повече от милиард потребители, за някои от които следващият разговор може да е въпрос на живот и смърт? Как е възможно бизнес моделът на съвременен комуникационен гигант да не засяга личните данни на потребители? 

Ето какво има да разкаже от безценния си опит Атанас Райков. 

Взаимовръзки

Той работи в областта на комуникациите от 15 години и е видял какво ли не. Но как пътят му се среща конкретно с Viber? Как регионалният офис на компанията се озовава именно в София? 

Много просто: Атанас е първият служител на компанията от региона и така получава правото да направи избора. Историята започва съвсем случайно. „Бях напуснал предишната си компания и по време на едно лично пътуване по света случайно се срещнах с основателите на Viber. Оказа се, че интересите ни, вижданията ни съвпадат, моят опит пасва на техните нужди и се харесахме“, спомня си той.

„Те ми предложиха да създам бизнес звено за държавите в нашия регион. Казаха, че може да бъде базирано където пожелая – в Лондон, Будапеща, Атина, Белград. Но, разбира се, аз предпочетох да се върна в България и така поставихме София на глобалната карта на нашата технологична група“.

Всяка секунда българи изпращат 400 съобщения през платформата. А, докато сме в сферата на цифрите, любопитно е да споменем, че за над 1,3 милиарда потребители, оказва се, се грижи екип от… по-малко от 500 души. Доста показателно на фона на мастодонтите в света на информационните технологии днес. 

Пиши във вайбър

Както обаче казва Атанас, това е едновременно и голямо предимство „Дори когато си на ръководна позиция, имаш шанса да познаваш почти всички хора в компанията. Да знаеш кой кое е, с какво се занимава. Ние сме като семейство и имаме много бърза връзка. Няма бариери да достигнеш до всеки. Най-важното е да движите бизнеса напред, да се грижите за потребителите, да се вземат бързи решения. А така формалностите, които пречат на това, просто биват премахвани“.

Назначаването на българина на новия му пост беше и повод компанията да постави акцента върху това какви са следващите ѝ приоритети.

„Πpeз cлeдвaщитe гoдини щe ce paбoти aĸтивнo въpxy дoбaвянe нa пoвeчe фyнĸции, cвъpзaни c дeмoĸpaтизиpaнe нa oтнoшeниятa мeждy бизнecи oт вcяĸaĸъв paзмep и пoтpeбитeлитe, тaĸa чe тe дa бъдaт пo-eфeĸтивни, дocтъпни и автoмaтизaзирани“.

Какво отличава Viber от останалите според Атанас Райков? „Едното нещо е свързано със самата ни история. Често се шегуваме, че потребителите дойдоха заради безплатната услуга, а останаха заради качеството. Да създадеш безплатна услуга за разговори преди 10-12 години беше много по-трудно, отколкото сега, тъй като и телефоните, и скоростта на интернет и мобилният интернет бяха доста назад. Но през цялото това време винаги сме имали изключително висок фокус върху качеството“.

Среща и разлъка 

Сериозен повод за гордост според него е фактът, че услугата през последните години на практика е постоянно достъпна, няма особени инциденти, свързани с централната инфраструктура. 

Друга причина именно този месинджър да се отличава, еу че не е част от глобална компания, чийто бизнес модел да е свързан с рекламата и потребителското поведение. „Не събираме данните от комуникацията на потребителите, нашият бизнес модел не е базиран върху това. Изобщо нямаме интерес към това какво си пишат нашите потребители, какво си обменят, какво си говорят. Поради това, че нашият модел не е свързан директно с тази информация, можем да си позволим да ги пазим и да имаме дългосрочен ангажимент към тях“.

Защо Viber се оказва толкова успешен проект сред потребителите конкретно в нашата страна? Кои са най-вълнуващите истории, родили се чрез тази връзка? Какво да очакваме през следващите години от онлайн комуникацията?

Отговорите на Атанас Райков четете в интервюто му за сайта Дигитални истории.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст