1 USD
1.89445 BGN
Петрол
76.68 $/барел
Bitcoin
$95,877.6

Какво представлява за финансовия свят „теорията за хлебарките“?

Финанси

Какво се крие зад този пазарен феномен?

В света на финансите и инвестициите съществуват интересни и необичайни термини. Теорията за хлебарките е една от тях. Тази теория, макар и ненаучна, описва една изключително важна пазарна динамика: когато една компания обяви лоши новини, вероятността да се появят още подобни неприятни съобщения е голяма. 

  • Лошите новини на една компания могат да доведат до негативни последствия за други компании в същата индустрия
  • Ако повече от една компания обяви спад в печалбите, това често е знак за по-широк проблем в сектора
  • Инвеститорите обикновено преоценяват инвестициите си в подобни компании, което може да доведе до спад в цените на акциите за целия сектор

Какво е теорията за хлебарките?

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Снимка: iStock

Идеята зад теорията се базира на популярното вярване, че ако видите една хлебарка, най-вероятно наблизо има още много. По същия начин, ако една компания разкрие проблеми като финансови загуби, съдебни дела или управленски скандали, това често е сигнал за наличието на по-дълбоки проблеми, пишат от Investopedia. 

Защо теорията за хлебарките е важна?

Теорията подчертава, че една лоша новина рядко е изолиран случай. Компаниите са част от по-големи екосистеми, които са уязвими на сходни рискове. Затова, когато дадена компания е засегната, често има ефект върху нейните конкуренти или партньори. 

Пример за това е финансовата криза от 2007 г., когато проблемите на ипотечния заемодател New Century Financial Corporation се оказаха само върха на айсберга, предшествайки масови проблеми в цялата индустрия. 

Примери от историята

  • Скандалът с Enron: През 2001 г. разкритията за измамни счетоводни практики в енергийната компания Enron предизвикаха лавина от скандали, засягайки компании като WorldCom, Tyco и Adelphia. 
  • Финансовата криза от 2007 г.: Един случай на проблеми с ликвидността в компанията New Century Financial Corporation разкри по-дълбоки структурни проблеми в сектора на ипотечните кредити, което доведе до глобална икономическа криза. 

Какво да научим от теорията за хлебарките?

Теорията може да се използва като ценен урок за инвеститорите. Лошите новини никогa не идвaт сaми. Рaзкривaнето нa проблеми в еднa компaния може дa е предупреждение зa по-широк проблем в индустриятa. Ето зaщо мъдрите инвеститори трябвa дa гледaт отвъд повърхностните събития и дa aнaлизирaт по-голямaтa кaртинa.


Теориятa зa хлебaрките е полезен инструмент зa рaзбирaне нa пaзaрните реaкции. Лошите новини могaт дa сa сигнaл зa по-дълбоки проблеми, които тепървa ще се рaзкривaт. В свят, където доверието в компaниите е ключово, тaзи теория служи кaто нaпомняне, че прозорливосттa и критичният aнaлиз сa нaй-добрите приятели нa всеки инвеститор.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.