1 USD
1.82447 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,854.2

Кой изобрети такситата и как платеният превоз дойде в София?

Блясък

Кратка история на такситата и защо първите им клиенти идват от кръчмите

Има много неща в съвременния свят, които приемаме за даденост и дори не се замисляме, че такситата например не са се появили просто така от нищото. Ето как e започнало всичко и как се появиха „бакшишите“ по столичните улици.

Обществени превозни средства…

Историята на обществените превозни средства под наем датират от стотици години, дори преди създаването на моторните автомобили.

Първата документирана обществена превозваческа служба под наем „Хокни“, е създадена през 1605 г. в Лондон.

До 1625 г. лондонските кръчмари вече наемат карети за пияните си гости, като през първите години това са и основните потребители на услугата. 

През 1635 г. в Англия Законът за превозите на „Хокни“ (Hackney Carriage) е приет като първото законодателство, което обхваща наеманите конски карети в страната.

Снимка: iStock

През 1636 г. първата стоянка за таксита в Лондон се появява на Strand пред Maypole Inn.

Още през далечната 1637 г. парижанинът Никола Соваж започва да предоставя конски каруци с шофьори под наем във френския град. Те стават известни като Fiacres.

Лицензите на Hackney Carriage се издават в Лондон от 1662 г.

Кабините „Хенсъм“ (Hansom) са патентовани през 1834 г. от йоркския архитект Джоузеф Хемсъм. Те са редставлявали двуколесни карети, теглени от коне и са били много по-леки и по-бързи от колите на Хокни, както и по-евтини за возене. Скоро такситата на Хенсъм се разпространяват и в Берлин, Париж, Санкт Петербург и Ню Йорк.

Снимка: iStock
Такситата, каквито ги познаваме

Таксито, което познаваме днес, е изобретено през 1891 г. от германеца Фридрих Вилхелм Густав Брюн. Именно тогава е въведен таксиметърът - инструментът, който измерва времето или разстоянието, което превозното средство изминава. Това позволява цената да бъде определена точно.

През 1897 г. Готлиб Даймлер построява първото в света специализирано таксиметрово превозно средство, задвижвано с бензин. Снабдено с таксиметър, то се нарича Daimler Victoria и е поръчано от германския предприемач Фридрих Грайнер. Именно той основава първата в света моторизирана таксиметрова компания в Щутгарт.

В Лондон такситата, известни като „Колибри“ (заради звука, който издават), са проектирани и въведени през 1897 г. от Уолтър Бърси.

Снимка: iStock

Скоро бензиновите таксита пристигат в Париж през 1899 г., в Лондон през 1903 г. и в Ню Йорк през 1907 г.

Хари Алън е първият човек в САЩ, който започва да работи само с жълти таксита, които внася от Франция. Той ги боядисва в жълто с идеята да се открояват в тежкия трафик.  

Парижките таксита изиграват важна роля в Първата световна война, като тайно превозват войници на фронта през 1914 г., а след това превозват бежанци и ранени след това.

Такситата се разпространяват масово по света, а двупосочните радиостанции с диспечер са въведени от края на 40-те години на миналия век.

У нас

Първият опит за организиране на професионална таксиметрова служба в София (а най-вероятно и в България) е от 1912 г., но истинското начало е на 5.ІХ.1925 г., когато официалният вносител на автомобилите ,,Ситроен“ в България – дружеството ,,Галия“ – основава редовни таксиметрови превози, които се изпълняват, естествено, само с коли ,,Ситроен“, казват от sandacite.bg.   

Снимка: iStock

Тази дейност обаче престава в края на 1927 г., защото превозите се виждат скъпи на софиянци, а и заради силната конкуренция от страна на трамваите. По-късно такси колите в София се предпочитат главно от марката ,,ФИАТ“.

Свидетели споделят, че първите таксиметрови шофьори в София имат изключително много проблеми. Състоянието на бизнеса им е повече от плачевно. Работата бързо намалява след първоначалния ентусиазъм, а шофьорите направо могат да се считат за „работещи безработни“.

Снимка: imdb.com

На някои пиаци голяма част от колите прекарват по 24 часа без да направят дори и един курс. Работата е повече от случайна, а разходите безброй – плащане на разни такси, разноски за масло, бензин, гуми, поправка, заплата на шофьора. Нищо ново под слънцето, ще кажат ветераните в този бизнес!

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии