
Наша съседка обмисля данъци за необвързани и неженени хора
„Време е за завръщане, раждане и ново начало“
Общият обем на съвременните ритейл паркове у нас надхвърля 616 000 кв.м
Секторът на ритейл парковете в България е един от най-бързо развиващи се сегменти на пазара на търговски имоти. През последните години те привличат сериозно внимание от инвеститори и строителни предприемачи. Според доклад на Colliers, през 2024 г. и първото тримесечие на 2025 г. у нас са отворени 8 нови ритейл парка. В момента се строят 14 нови обекта с обща площ от около 160 000 кв.м, като 54% от тях са големи паркове.
Съществуват три основни типа ритейл паркове: големи, традиционни и „convenience“ формати. Големите обекти са с отдаваема площ над 15 000 кв.м, обикновено разположени в покрайнините на големите градове и включват разнообразни търговски обекти с водещи наематели. Традиционните паркове са с площ между 5 000 и 14 999 кв.м и обслужват хранителни магазини, аптеки, магазини за домашни любимци и други съпътстващи услуги. Най-компактният формат – „convenience“ парковете – са под 5 000 кв.м и се разполагат в малки населени места или гъстонаселени квартали, като осигуряват бърз достъп и удобно пазаруване.
Общият обем на съвременните ритейл паркове в България надхвърля 616 000 кв.м, разпределени в 71 проекта, като почти половината от площта се пада на традиционните формати. Почти всички съществуващи паркове са в ръцете на местни инвеститори, въпреки че международни вече започват да навлизат чрез мащабни проекти в строеж.
През 2024 г. и първото тримесечие на 2025 г. са отворени 8 нови ритейл парка, сред които най-голям е XOPark в София (разширение), следван от проекти във Видин и Велинград. В момента се строят 14 нови обекта с обща площ от около 160 000 кв.м, като 54% от тях са големи паркове. Повечето от тях се намират в големите градове – София, Пловдив и Варна. Наблюдава се фокус върху изграждане на мащабни проекти с разнообразен наемателски микс и допълнителни удобства за посетителите. Планират се още 25 проекта в начален етап. Географски строителната активност е насочена както към големи градове с над 100 000 жители, така и към малки села и градове с под 30 000 души население.
Търсенето остава силно, движено от необходимостта от достъпни и ефективни търговски формати. С насищането на пазара в големите градове, търговците обръщат внимание към средни и по-малки населени места, където модерна търговска инфраструктура все още липсва. Ритейл парковете позволяват бързо навлизане на пазара с по-ниски оперативни разходи. Търсенето не идва само от дискаунт вериги – модни марки, спортни стоки и мебелни магазини също се разширяват в този формат. Успоредно с това, развитието на омниканални модели увеличава нуждата от физически локации, които да служат като шоуруми или пунктове за взимане на онлайн поръчки. Най-големи по площ остават категориите DIY, мода, дискаунтъри, хранителни стоки и електроника.
Ритейл парковете продължават да предлагат конкурентни наеми, между 6 и 12 евро/кв.м на месец, в зависимост от локацията и формата. Свободните площи средно са под 6%, като по-високи нива се наблюдават в новооткрити проекти. Проучвания на Colliers сред собственици и търговци показват, че основните предизвикателства за собствениците са нарастващите разходи, конкуренцията и трудностите с наемателите.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
„Време е за завръщане, раждане и ново начало“
Какви са новите такси в най-желаните специалности?
Повече от 100 служители са освободени от работа