
14 години доброволчество: Как „Да изчистим България заедно“ промени отношението към природата?
Тази година инициативата ще се проведе на 20 септември
Винаги трябва да сте наясно какво подписвате и какво дължите
Почти всеки възрастен човек в България от години ползва мобилните услуги на телекомите. Вероятно за мнозина информацията около това какви са ви правата и задълженията според договорите с мобилните оператори, остава до голяма степен неясна. Особено що се касае до прекратяване на договор.
Общо приетото и договорено с Комисията за защита на потребителите правило е при прекратяване потребителят да заплаща три месечни такси обезщетение. Асоциация "Активни потребители" обаче са установили, че невинаги се спазва това правило. В някои случаи се е изисквало едномесечно предизвестие, а друг път телекомът е настоявал за заплащане на разликата между стандартната и промоционалната такса, умножена по оставащия период от договора.
С изискването на телекома за едномесечно предизвестие, потребителят освен трите месечни такси трябва да заплати и още една такса - месечната такса за предизвестието. Това обаче е в разрез със споразумението, постигнато през 2016 г. между Комисията за защита на потребителите и трите телекома. Освен това потребителят не е уведомен за това условие, когато подписва договора си. По смисъла на закона тази практика може да се дефинира като нелоялна търговска практика и подлежи на санкция от контролния орган.
Ако потребителят желае да смени своя доставчик на телекомуникационни услуги, но също така иска да запази и своя номер, пред него съществува опцията за пренос на номер. За целта той трябва да прекрати своя договор с настоящия доставчик като заяви пред бъдещия, че желае да прехвърли своя номер. Условията за пренос на номера по отношение на неустойките са идентични с тези при прекратяване на срочния договор и са също толкова тежки, скъпи и непривлекателни.
Според защитниците на потребителите, трябва да сте особено внимателни, когато подписвате или преподписвате договор. Информирайте се онлайн, когато се правят промени в Общите условия и какво точно включват те. Ако операторът въведе по-лоши общи условия от тези, на които сте се съгласили, имате право да прекратите договора без неустойки.
Ако сте дискутирали офертата си по телефон и сте се съгласили за нея, имате право да поискате копие на записа на разговора, който операторите са задължени да съхраняват. Освен това имате право да прекратите договор с телеком в случай на смърт на абоната без предизвестие и без да дължите неустойки освен за крайно устройствои.
През последните години много възрастни хора пропищяха от високи сметки и в последствие се оказва, че при подписване на договора те са се съгласили с условия, които не ги устройват, защото не са наясно с информацията. Затова особено важно е по-възрастните потребители да не се предоверяват на устните разяснения на консултантите и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях. Ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък преди да положат подписа си.
Винаги трябва да се информирате при прекратяване на договора за какво точно плащате и защо трябва да го заплатите, за да избегнете начисляване на недължими суми.
Тази година инициативата ще се проведе на 20 септември
Алгоритъмът понякога препоръчва профили, чрез които се продават наркотици
Какво означава понятието "маркетинг"?