"Българите търсят китайски мартеници": 3 истории на продавачи в София

"Българите търсят китайски мартеници": 3 истории на продавачи в София

Те не са типичните бизнесмени

 

Точно на изхода на метростанция „Хаджи Димитър“ попадаме на една единствена маса с мартеници. Нейният собственик е Ани, която през останалото време от годината работи като маникюрист.

Да нареди цял щанд с мартеници, обикновено ѝ отнема цяла година, защото ги изработва по-малко за успокоение и когато се чувства в творческа криза.

Снимка: Полина Пенчева

„Ние не сме типичните бизнесмени, от това не се изкарват много пари. Правим ги заедно със сестра ми и най-много се радвам, когато просто някой дойде и каже:

„Много са ви хубави мартениците“, ни разказва Ани.

Снимка: Полина Пенчева
Според нея тази година цените масово са се вдигнали с до 50% при „колегите ѝ“ и причината затова е увеличението в цената на материалите.

„Аз не съм вдигнала цените, защото имах и останали материали от миналата година и успях да изработя някои от нещата тук с тях“, допълва пред нас тя.

Снимка: Полина Пенчева

Ани ни споделя, че понякога е разочарована, че хората се спират по-често и предпочитат да си купят така познатите китайски мартеници във формата на гривни и избягват да попитат за естествените тъкани и много от нейните продукти остават непродадени всяка година.  

Само на няколко спирки от Ани, арт работилница „Чинарите“ е разположила своята маса с ръчно изработени мартеници на Витошка.

Спираме се и при тях. Теодора и Иван ни разказват, че продават мартеници вече 7-ма година, но за първи път са сменили обичайното си място пред храм „Св. Неделя“.

Снимка: Полина Пенчева

Точно преди 7 години майката на Теодора Вергиния остава без работа след като е получила ТЕЛК и се пенсионира преждевременно като строителен инженер решава да си намери ново хоби.

Докато си остава в къщи започва да прави ръчно мартеници за цялото семейство и след това решава, че може да ги прави и за другите хора, с цел да измести изцяло китайското производство от пазара.

В началото семейството започва да продава предимно мартеници като метли и лъжици, докато днес се специализира изцяло в техен модел гривни и подкови. Миналата година продават цели 600 гривни от този вид.

Снимка: Полина Пенчева

„Сами си шлифоваме подковите и ги обличаме в прежда. Можете да видите колко са тежки. На същата цена от 25 лв. в големите супермаркети се продава една обикновена китайска дървена подкова“, казва Теодора.

Теодора ни разказва, че не възприемат щанда си като просто стелаж, а виждат в него арт работилница. Самата тя се определя като артистичен човек и през останалото време на годината работи като графичен дизайнер.

Снимка: Полина Пенчева

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст