1 USD
1.67337 BGN
Петрол
65.12 $/барел
Bitcoin
$118,197.0

София диша азотен диоксид: Кои са най-замърсените места в столицата?

Какво сочи новото изследване на "За Земята" за качеството на въздуха?

И през 2024 г. наднорменото замърсяване с азотен диоксид в София продължава да е налице през цялата година, а тенденцията е дори към по-високи концентрации на замърсителя, показват най-новите годишни данни от измерванията на Екологично сдружение „За Земята“. В над 91% от точките в града, в които организацията проследява нивата на NO₂, средногодишните концентрации са над законовата норма  (40 µg/ m³), а във всички - над препоръчителните нива според СЗО и новите норми, които предстои да влязат в ЕС. В рамките на инициативата през 2024 г. бе отчетено и замърсяването близо до училища и на ключови точки в и около зоните с ниски емисии в София, като резултатите са знакови.

По-разширено измерване

През изминалата година „За Земята“ отново обходи всеки месец голям брой улици и квартали, в които измерва NO₂. По две измервателни тръбички бяха поставени на общо 36 локации в града, като 16 от тях съвпадаха с точки на целогодишните измервания на организацията през 2021 и 2022 г. Резултатите показаха, че средногодишните концентрации на азотен диоксид през 2024 г. в 33 от 36 точки е над законовата норма и в порядъци над препоръките на Световната здравна организация (10 µg/ m³). В съвпадащите с измервани в предишни периоди локации навсякъде замърсяването за 2024 г. е по-високо от това през 2021 г., а на места е по-високо и от това през 2022 г. Такива локации има на ключови булеварди, като „Христо Ботев“, „Ситняково“, „Никола Мушанов“, „Тодор Александров“, което показва, че София диша дори малко повече отровен азотен диоксид. 

Снимка: Facebook/bTV Новините
За поредна година се потвърди абсурдната ситуация, че двете точки, на които са отчетени значително по-ниски стойности на азотен диоксид, са точно тези непосредствено до двата пункта в града за мониторинг на замърсяването от трафика на официалната система на ИАОС.  Това се дължи на неправилното им позициониране, в разрез с две от законовите изисквания: да бъдат разположени в зони в рамките на съответните район, в които са възможни най-високите нива на замърсителите, както и да бъдат поставени не повече от 10 м. от бордюра. 

Какво дишат децата ни през всеки сезон? А ние?

Девет от точките на измерване са разположени до училища, за да бъдат отчетени нивата на NO₂  в близост до места, където децата прекарват голяма част от времето си. Това е важно, тъй като подрастващите са една от най-рисковите групи по отношение на негативните ефекти на замърсяването на въздуха. Измерванията показват, че покрай 8 от 9 проследени училища в София нивото на азотен диоксид е над законовата норма. 

Децата, а и техните родители, няма къде да се скрият. На теория през 2024 г. въздухът по отношение на NO₂ е бил най-мръсен в месеците февруари и ноември. На практика, въпреки леки вариации в сезоните, през абсолютно всички месеци от годината стойностите са над 40 µg/m³. 

Реални мерки за реално замърсяване в София

Дори и на база сегашните измервания и анализи обаче са ясни определени промени, които би трябвало да се случат, ако наистина търсим ефект върху здравето и качеството на живот в града. От екологичната организация посочват, че тежко-, средно- и лекотоварните превозни средства съставляват по-ограничена част от регистрираните превозни средства, но имат относително висок пробег спрямо останалите и съответно са съществен източник на емисии. По тази причина ограниченията на ЗНЕ трябва първо да поставят акцент върху по-големите замърсители, като включат категории N2 (среднотоварни превозни средства), N3 (тежкотоварни превозни средства) и M2 (малки автобуси) и М3 (големи автобуси). 

Необходими са и по-скорошни ограничения за МПС от категории Евро III и Евро IV  в по-голям териториален обхват от града. „С цел опазване на човешкото здраве предлагаме те да бъдат ограничени най-късно през 2026 г.  в Малък ринг, а в Голям ринг - през 2027 г. Дългосрочно всички дизелови автомобили до евро 6 следва поетапно да бъдат забранени до 2035 г.“, посочва Ивайло Попов.

Същевременно паралелно с въвеждане на ограничения, трябва да бъдат осигурени и насърчавани възможностите за устойчива и чиста мобилност за всички възрастови групи през всички сезони: най-вече използването на градски транспорт, споделени форми на пътуване, възможностите за активно придвижване (с велосипед, тротинетка и други незамърсяващи въздуха в града транспортни средства), както и ходенето пеша. Освен мерки насочени към личната мобилност на гражданите, са нужни и такива за екологичната трансформация на бизнесите, свързани с транспорт и употреба на МПС: куриерски услуги, доставки до различни обекти, автобусни превози, комунални услуги, строителни и ремонтни дейности и други.  

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

 

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук