Проучване: Това са градовете, които пазаруват най-много онлайн в България

През 2023 г. онлайн търговията генерира 2,11% от БВП на България

 

Повече от половината население на България, използващо интернет, е пазарувало онлайн през последната година, сочат данни от European Ecommerce Report 2023. В цифри това означава, че при население от 6 519 789 души, като 83% от тях използват интернет, онлайн покупки са направили 53%.

Колко процента от БВП на България се генерира от онлайн търговията?

Прогнозните данни на Българската е-комерес асоциация показват, че за 2023 г. онлайн продажбите у нас ще генерират 92 200 млрд. евро от БВП, което е ръст със 6 600 млрд. евро от миналата година, когато общата стойност е била 85 600 млрд. евро.

Това означава, че през 2023 г. онлайн търговията генерира 2,11% от БВП на България.

Къде у нас пазаруват най-много онлайн?

Интересен факт е, че най-големият процент купувачи са от Югозападния район на страната, включващ областите София, Благоевград, Кюстендил и Перник – 51,8%. На второ място с 43,8% се нарежда Североизточния район, включващ областите Варна, Добрич, Шумен и Търговище. Най-малко активни в онлайн пазаруването се оказват хората от Силистра, Разград, Русе, Велико Търново и Габрово – 29,8%.

Снимка: Българска е-комерс асоциация
Какво сме поръчвали най-много?

  • Дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (напр. чанти, бижута) - 81,3% от всички купувачи
  • Настаняване (от хотели, тур. агенции, тур. оператори или частни лица) - 30,5%
  • Спортни стоки (без спортно облекло) – 30,4%
  • Козметика, продукти за красота и здраве – 27%
  • Доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг – 26,5%
  • Транспортни услуги (19,3%)
  • Онлайн билети за различни събития - 17,9
  • Лекарства, хранителни добавки, витамини – 15,2%
  • Мебели, стоки за дома, градински принадлежности – 14,9%
  • Компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари за тях – 14,5%
  • Книги, вестници, списания – 13,1%
  • Детски играчки, детски принадлежности – 12,7%
  • Храни и напитки – 10,8%

Средно един български потребител харчи около 680 евро за поръчки онлайн на година, а 8,63% от поръчаните стоки се връщат в 14 дневен срок.

Колкото до това дали потребителите предпочитат български или чужди онлайн магазини, проучването показва, че 94,4% от онлайн купувачите през 2022 г. са закупували стоки от български магазини, 32% от ЕС и 18% извън ЕС.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст