След самолета с откъснатата врата: Коя е най-добрата застраховка, ако това се случи у нас

Попитахме експерта Владислав Милев какви са правилата за изплащане на компенсации за подобни инциденти

 

След случая с полета на Alaska Airlines, при който врата на самолет се откъсна от корпуса на близо 5 000 метра височина, стана ясно, че пътниците ще получат по 1500 долара обезщетение за нанесени щети. Разбира се стресът, който са преживели те няма как да бъде оценен, но авиационната индустрия има ясни правила, които определят колко пари бихме получили при подобни инциденти, които важат и в България.

 

Според експерта в застраховането Владислав Милев, директор "Софийски корпоративен център" и член на УС на ЗК „ЛЕВ ИНС” АД, за правата на пътниците, в САЩ и Европейския съюз има редица допълнителни регулации. В конкретния случай със самолета на Alaska Airlines, трудно може да се каже дали е възможно да се вземат по-високи компенсации по застраховката, защото американският пазар и юридическата практика там са специфични.

 

„Като цяло, при въздушния транспорт има различни видове застраховки - каско на самолета, отговорност на работодателя - покриваща рискове, свързани с екипажа, карго застраховане, отговорност към трети лица, която включва и отговорността към пътниците. Има някои държави, в които този въпрос е урегулиран като такса на пътник, която се плаща от превозвача към държавата. Отговорността към пътниците обичайно включва наранявания и инциденти (от времето на обявяване на полета до напускане на летището в крайната дестинация), закъснения, загуба на багаж, включително и смърт, независимо от причините довели до нея“, казва експертът за видовете застраховки, които можем да имаме по време на полет.

Снимка: Reuters

Той разяснява, че в автомобилното и авиационното застраховане има основна разлика и тя е, че при полет няма значение причината и повода за търсене на компенсация. Дали това са външни фактори (турболенция или повреда на превозното средсто) или са по вина на пилота, обезщетението се изплаща при настъпване на инцидент.

 

Пътниците често избират да се подсигурят допълнително като преди пътуването сами си правят застраховки „Помощ при пътуване” и „Отмяна на пътуване”. Това са застраховки на много достъпни цени, които покриват различни рискове по време на цялото пътуване, а не само по време на полета или друг вид транспортиране.

 

Снимка: Reuters

„Колкото до конкретния инцидент, информацията в медиите е, че самолетът е сравнително нов. В този случай, би могло претенция да се предяви пред производителя, тъй като говорим за технически или гаранционен проблем, възникнал по вина на производителя. По принцип превозвачът носи законовата отговорност, но това не изключва и допълнителни претенции, както от превозвача, така и от самите пътници към производителя“, допълва той.

Снимка: iStock

Важно е да знаете, че самолетният билет е доказателството за Вашето присъствие в списъка на полета и играе роля на застрахователна полица, но не е единственото достатъчно условие, тъй като един полет се придружава от голямо количество документация. Покритията по тази задължителна застраховка са стандартни, а като изключение в различни компании може да има клаузата „Тероризъм“, която често е част от КАСКО на самолета. Застраховките в авиоиндустрията са разлчини, обхватът е разнообразен, като основните застраховки са около 10 вида. Когато става дума за случай като този с Alaska Airlines, пътниците ги касае „Гражданска отговорност“ или „Отговорност към трети лица“, които са включени в регулациите от международните асоциации и са абсолютно задължителни за превозвача. Не би трябвало да има съмнение в наличието на такива застраховки за всеки полет.

 

По думи на Милев най-честите застаховки, които се сключват у нас, са „Помощ при пътуване“ и „Отмяна на пътуване“. Те покриват широк спектър от възможни рискове за пътника или пътниците и отмяна на „пътуването“ по определени в общите условия причини. Някои от тях може да са заболяване по време на пътуване в чужбина (включително COVID-19) и нужда от дентална помощ, осигуряване на лечение и помощ, асистенция при различни нужди на пътника, загуба на багаж с възможен 24/7 достъп до застрахователя и други. Удобството е, че за разлика от други продукти с годишно покритие, тези застраховки могат да бъдат с по-кратък срок, включително и дневни, според желанието на пътуващия.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст