Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Попитахме треньора по лидерство и кариерна промяна Михаела Георгиева дали съкращенията по имейл и телефон са тенденция
Близо 70 000 служители в базирани в САЩ технологични компании са изгубили работата си при масовите съкращения през 2023 г., а годината едва започва.
Компанията майка на Google, Alphabet, наскоро обяви, че ще уволни около 12 000 души, 6% от работната си сила. Освободените служители, някои от които са работили в компанията от десетилетия, получиха новината по имейл.
Първоначално Джереми Джослин помислил, че имейлът, който му съобщава, че е съкратен е опит за фишинг. Часът е 5:30 сутринта и софтуерният инженер на Google решава, че измамник се опитва да спечели от новините за масовите съкращения в сектора. Съобщението, изпратено до личната му пощенска кутия, го насочва към уебсайт за новосъкратени служители на Google. После открива, че няма никакъв достъп до служебната си поща.
В общи линии, съкращенията по мейл в технологичните компании Google, Amazon, Meta, Tesla, Twitter, Spotify, Shopify, Microsoft, PayPal и Netflix протичат по сходен начин. Обикновено съобщенията за съкращение са получени много рано сутринта на личния мейл на служителя, а достъпът до системите вече е спрян или автоматично се блокира с отварянето на мейла.
Компании в редица индустрии твърдят, че това е единственият ефективен начин за много съкращения едновременно. Според тях личното информиране на работниците е твърде сложно и твърде рисковано, тъй като хората могат да използват достъпа си до вътрешни системи, за да извършват саботаж.
Попитахме треньора по лидерство и кариерна промяна Михаела Георгиева дали съкращенията по имейл и телефон са тенденция и защо работодателите предпочитат да съкращават работниците по този начин.
„Днес прочетох изявлението на Ерик Юан, CEO на Zoom, с което информира за съкращенията в компанията и че всички засегнати са били или ще бъдат уведомени. В официалната си позиция той обяснява защо се налага, какви са следващите стъпки, как ще подкрепят и компенсират съкратените, какъв е неговият бъдещ ангажимент. Той информира и че засегнатите служители ще получат подкрепа от техния местен ръководител, с когото могат да имат индивидуална среща, ако желаят. Според мен би било добре повечето компании да се разделят със служителите си по подобен начин - с ясна информация и предложение за индивидуални разговори“, разказва тя за добрите примери при належащите масови съкращения.
По нейни думи съкращенията по имейл имат връзка с работата от разстояние и хибридния модел на работа в IT индустрията. В повечето от тези компании комуникацията, която е основно по имейл или в онлайн платформи, вече е станала част от ежедневието на служителите.
„Безличният характер на уволненията по имейл според мен ще има негативен ефект върху фирмената култура в тези организации. Онези, които остават виждат, че хората не са ценени. Това може да доведе до намаляване на мотивацията и желанието да допринасят за целите на компанията“, казва Михаела относно проблемите при подобно масово съкращаване по имейл.
Тя разяснява, че от гледна точка на мениджърите този начин на първо място е за спестяване на време, но и защото е бърз, хладнокръвен и еднопосочен.
„Спестяват си и неудобството да се изправят срещу хората си, да обяснят случващото се и да се сблъскат лице в лице с неудобните емоции, които те ще изпитат. Такъв тип освобождаване, според мен, може да бъде травмиращ, заради неговия неочакван характер, липсата на емпатия, уважение и грижа. Ще останат и много неотговорени въпроси от страна на служителите, което ще ги накара да се чувстват объркани и разочарован“, допълва тя.
Съкращенията по имейл или телефон не са незаконни и няма случаи, в които в договора е упоменато как ще се извърши евентуално съкращение в бъдеще.
Но какво пише в тези мейли? В някои от случаите ги уведомяват, че проектите, по които работят няма да бъдат продължени и се налага да бъдат освободени. В други, че компанията преразглежда посоката, в която ще се развива и разходите се оптимизират без да се дава по-конкретна информация.
Повечето компании изтъкват като причина за съкращенията настъпването на рецесия, нарастващите лихвени проценти и инфлацията през изминалата година, които сринаха технологичните акции и принудиха рекламодателите да намалят разходите за онлайн реклама.
Повишаването на лихвените проценти от Федералния резерв на САЩ по-специално доведе до влошаване на апетита към американските технологични акции. Мрачният макроикономически климат, от своя страна, засили натиска върху тези компании да направят масови съкращения.
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи