Кой създаде McDonald's, защо в IKEA се ходи по лабиринт и други интересни бизнес факти

БГ Бизнес

Корпоративният свят има своята интересна история

 

Когато става въпрос за света на бизнеса, ние често мислим за числа, стратегии и крайни резултати. Но под сериозната фасада се крие царство от възхитителни и интригуващи забавни факти, които хвърлят светлина върху странните и неочаквани аспекти на корпоративния свят. От особен произход до странни бизнес практики, тези забавни факти показват по-леката страна на предприемачеството и търговията.

Раждането на бисквитката с късмет

Знаете ли, че любимата бисквитка с късмети, често свързвана с китайската кухня, всъщност произхожда от Калифорния? Тези ясни, годни за консумация пророчества са създадени за първи път в началото на 20 век от японски имигранти в Съединените щати. Те придобиха популярност и станаха синоним на китайски ресторанти, въпреки че не са традиционно китайско лакомство. Бисквитките с късмети са свидетелство за това как културата и бизнесът понякога могат да се смесват по най-неочаквани начини.

Пъстрата история на Monopoly

Monopoly, класическата настолна игра, която донесе радост (и от време на време семейна вражда) на безброй домакинства, има завладяваща история. Първоначално се нарича „Играта на наемодателя“ и е създадена от Елизабет Маги през 1903 г., за да подчертае негативните аспекти на монополите. Десетилетия по-късно Чарлз Дароу адаптира играта с няколко промени и в крайна сметка тя се превърна в Monopoly, който познаваме днес. Това, което започна като критика на капитализма, се превърна в една от най-емблематичните капиталистически игри в историята.

Милиардерът зад Златните арки

Емблематичният гигант за бързо хранене McDonald's е основан от Ричард и Морис Макдоналдс, но името зад емблематичната марка принадлежи на Рей Крок. Крок беше продавач на машина за млечен шейк, който се натъкна на иновативния модел ресторант на братята Макдоналд. Той разпозна потенциала и превърна McDonald's в глобален феномен. Тази история показва, че понякога най-неочакваните личности могат да играят ключова роля в оформянето на индустриалните гиганти.

 

Лабиринтът на IKEA

Магазините на IKEA са известни със своите лабиринтни оформления, които водят клиентите през поредица от подбрани шоуруми и изкусителни преки пътища. Но този подобен на лабиринт дизайн не е случаен; това е умишлена стратегия за задържане на клиентите в магазина за по-дълги периоди, увеличавайки вероятността от извършване на допълнителни покупки. Така че следващия път, когато се скитате из магазин на IKEA, не забравяйте, че минавате през внимателно изработено потребителско изживяване.

Скритата стрелка в логото на Amazon

Логото на Amazon, с неговата характерна извиваща се стрелка от буквата „A“ до „Z“, не е просто закачлив дизайнерски избор. Има за цел да предаде, че Amazon предлага всичко от А до Я, символизирайки широката гама от продукти, налични на платформата. Това творческо включване на посланието на марката в логото е доказателство за силата на фините и интелигентни дизайнерски елементи.

Фармацевтичният произхад на Coca-Cola

Coca-Cola, световноизвестната безалкохолна напитка, първоначално е създадена като лечебно средство. През 1886 г. д-р Джон Пембъртън, фармацевт, формулира сместа като тоник за лечение на заболявания като главоболие и умора. Въпреки че рецептата се е развила значително оттогава, тази история служи като напомняне, че дори най-емблематичните продукти могат да имат изненадващо начало.

Името на птицата на Twitter

Емблематичното лого на синя птица на Twitter е известно като „Птицата Лари“. Името отдава почит на Лари Бърд, бивш професионален баскетболист и изпълнителен директор на Националната баскетболна асоциация (NBA). Съоснователят Биз Стоун избра името поради привързаността си към баскетбола и символиката на изключителните умения на Лари Бърд – отражение на целта на Twitter да се открои и да превъзхожда в собствената си област.

Скромното начало на The Dollar Shave Club

Dollar Shave Club, сега популярна абонаментна услуга за продукти за грижа за мъже, стартира по най-непретенциозния начин. Първият промоционален видеоклип на компанията, включващ харизматичния основател Майкъл Дъбин, е заснет в собствения склад на компанията с минимален бюджет. Хуморът и откровеността на видеоклипа допаднаха на зрителите и тласнаха компанията към успех, демонстрирайки въздействието на автентичността и креативността в маркетинга.

Лепкавите Post-It Note

Изобретяването на Post-It Note, онези вездесъщи лепкави листчета, които украсяват офиси по целия свят, всъщност е резултат от неуспешен опит за създаване на супер силно лепило. Д-р Спенсър Силвър, учен, разработи лепило с ниска лепкавост, което беше отхвърлено като провал поради липсата на сила на залепване. Въпреки това, колегата му Арт Фрай, разпозна потенциала му за създаване на отметки, които могат да се залепят, без да повредят хартията. Това случайно откритие показва, че иновациите често идват от приемането на непредвидени резултати.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст