Инфлация, COVID, война: Как наслагването на кризи влияе върху потребителското поведение?

БГ Бизнес
 

Пред businessnovinite.bg говори проф. Маргарита Бакрачева

Как се отразяват кризите - пандемията и инфлацията на поведението на хората? Пред  businessnovinite.bg говори психологът проф. Маргарита Бакрачева. 

"Ръстът на цените действа много стресиращо на хората и дава дългосрочна перспективата за усещане за несигурност. Това, което още повече утежнява картината, е че това се случва на фона на повече от 2-годишен период на динамика и несигурност (свързан и с COVID пандемията - бел. ред.", заяви Бакрачева. 

Тя подчерта, че във време на пандемия се е ускорила липсата на контрол, субективно възприемане на ситуацията и страхове, свързани с оцеляването - здравето и финансовата нестабилност. 

Купуват се повече стоки на промоция 

Бакрачева коментира и ситуацията със закупуването на стоки от първа необходимост, които са с висок ръст на цените. "Презапасяването със стоки е от краткосрочен характер и не може да бъде дългосрочен, тъй като в момент като преди пандемията ескалира емоционалната потребност от създаване на усещане дали ще можем да си осигурим нещата от първа необходимост. Самото презапасяване не може да продължи дълго, защото това се отнася и до промяната в нагласата - Какво ще направя? Кои са нещата, от които мога и от които респективно не мога да се лиша?"

Психологът даде и пример с това какви реакции се наблюдават. 

"Единият вариант е при има липса на вещи от първа необходимост, хората избират стоки на по-ниска цена, т.е. има ръст на покупки на промоция. Другият вариант е характерен за средната и високата класа, където по-трудно се прави компромис с качеството и обикновено погледът е към редуциране на стоките, които не са от първа необходимост". 

Ръст има и на хората с психични проблеми 

"В глобален план се наблюдава ръст на хората с психични проблеми. Липсата на възможност да се запази баланс или неутралитет също води до повишаване на стреса и оттам до натрупване, което може да ескалира, в даден момент", обясни Бакрачева. 

Тя препоръчва две неща като борба със стреса. Едното е да се балансира между оценяването на позитивите и негативите, а другото е времето, в което се прави равносметка за хобитата и се обръща повече внимание на близките. 

"Най-ефективното е поддържането на вътрешния баланс и психичното благополучие - отчитането както на негативите, така и на позитивите. Всички изследвания, които се правят в глобален мащаб през този почти 3-годишен период на криза показват, че активното отчитане както на негативите, така и на позитивите води до по-лесно адаптиране към ситуацията. Второто, което беше и най-очевидно в началото на пандемията и локдауна, е времето за равносметка. Тогава имаше един силен момент, когато всеки можеше да си даде сметка за времето, това, което обича да прави като хоби и отделянето на повече внимание на близките".

Автор: Ирина Евгениева

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст