
В тази страна са единствени два ресторанта на McDonald's изцяло за вегетарианци
Ето къде можете да ги посетите
Приемаме повече каролии, въпреки заседналия начин на живот, отчита статистиката
През последните 10 г. българинът променя вкусовите си предпочитания и на пръв поглед се насочва към по-здравословно хранене. Намалява консумацията на хляб и захар, заменя маргарина с краве масло и яде повече телешко и говеждо месо. В същото време обаче публикация на НСИ разкрива нещо обезпокоително – увеличава се купуването на цигари с 66%, а на алкохол - със 100%.
През 2014 г. - две години след като в България бе въведена забраната за пушене на публично място в затворени помещения, средно на човек от домакинство за година консумацията на цигари е била 603 броя. По онова време тютюневите изделия бяха два пъти по-евтини от сега. Оттогава обаче потреблението им трайно се увеличава, за да стигне в момента до 1005 цигари годишно, пише "24 часа". Има само един лек спад през 2020 г.
През същата година се наблюдава задържане или лек спад и на консумацията на алкохол, но този тренд е важал само когато бяха забраните за събиране заради пандемията – след това пушенето и пиенето отново поемат нагоре.
Преминаването към по-здравословно хранене май се оказва условно. Според изчисленията на НСИ българинът приема по 2320 калории дневно. Това е горе-долу количеството, което специалистите препоръчват на 40-годишен мъж с нормално тегло, който спортува активно. Ако е 10 г. по-млад, има нужда от малко над 3000 калории дневно. А данните се отнасят средно за човек от домакинство, което включва децата, жените и пенсионерите, много от които водят заседнал начин на живот. Техните нужди от калории са около 1700 дневно и дори по-малко.
Разходите за храна съставляват все още твърде голям дял от всички разходи – 29,7%. Друго съществено перо за българското домакинство са сметките за ток, вода, отопление, горива. Те са били 13,4% през 2014 г., а в момента са 12,1%.
Ето къде можете да ги посетите
Платформата ще начислява допълнителна такса, ако добавите човек извън домакинството си
Продуктът е създаден специално за американския пазар