Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Броят на всички издадени банкови карти у нас е малко над 7 милиона, казва експертът Антон Христов
Данните на НСИ показват, че населението в България наброява 6,73 мил. души, докато според БНБ броят на всички издадени банкови карти е малко над 7 милиона. Тоест българите разполагат със средно от 1,3 – 1,4 банкови карти, ако изключим непълнолетните, както и хората, които не живеят активно в страната. Това е ясен показател, че банковите карти са предпочитан метод за плащане от българите. Основният въпрос обаче е защо не го правят и в онлайн пространството? Причините са свързани най-вече с недоверието и непознаването на процесите в електронната търговията, както и в мерките, които са взети, за да може тя да е максимално лесна и сигурна.
В следващите редове Антон Христов, специалист продажби с близо 5 години опит в спецификите на e-Commerce и лектор на Digital4Sofia: Online Advertising Conference ще разгледа пет мита за разплащанията в интернет и реалните факти, които ще помогнат на потребителите да направят информирано решение.
Digital4Sofia:Online Advertising Conference ще се проведе на 6 юни в гр. София и е част от мащабния календар от конференции обединен под бранда Digital4, които вече се провеждат в 15 града от страната.
Мит 1: Онлайн плащанията с карта не са достатъчно сигурни.
Доверието е основният довод за ниския процент на без кешови плащания в електронната търговия в България. От една страна, част от онлайн търговците не предоставят най-модерните платежни решения, а другите пък не комуникират с клиентите си ползите от тях. От друга страна, крайните потребители не са осведомени за всички мерки за сигурност, взети на ниво Европейски Съюз. Значителна част от тези, които са запознати, пък изпитват трудности с разбирането и използването им.
Спрямо втората директива за платежни услуги (PSD2), приета през 2020 г., се въведе задължителна валидация на всяка онлайн транзакция над определена стойност (3D Secure). Или казано по друг начин, 3DS e допълнителна защита на онлайн транзакциите, предоставена от всички лицензирани европейските банки и финансови институции. Това се случва обикновено през мобилното приложение на банките-издатели на карти или чрез въвеждане на статична и динамична парола, индивидуални за всеки един потребител. За да гарантират максимална сигурност, много от онлайн търговците изискват 3DS за всички транзакции в интернет, без значение от поредността и стойността им.
Мит 2: Ерата на дигиталните портфейли в България все още не е дошла.
В България ползвателите на най-популярните дигитални портфейли, като Apple Pay, Google Pay и Revolut са вече над 1 мил., което означава че всеки трети българин на възраст между 18 и 55 години плаща чрез телефон, смарт часовник или друго технологично устройство. И докато плащанията с дигитален портфейл могат да се направят безпроблемно във физически обект през стандартен ПОС терминал, разплащанията в онлайн пространството са възможни само и единствено, ако онлайн търговците използват решение от платежна институция, която го поддържа. Към 2024 г. Apple Pay и Google Pay са интегрирани от две големи български банки и повечето електронни магазини, които искат да предлагат подобен метод за плащане, използват международни решения, които са значително по-скъпи, но наложени от години. Важно е да споменем, че онлайн плащанията с дигитални портфейли предлагат максимална сигурност, тъй като потвърждението минава през мобилно устройство и в повечето случаи се случва под формата на лицево разпознаване, пръстов отпечатък или индивидуален ПИН код.
Мит 3: Връщането на онлайн поръчки и възстановяването на суми е сложен и труден процес.
Един от най-важните процеси в онлайн търговията е възможността за връщане на покупките. Спрямо българското законодателство всяка стока или услуга (с малки изключения) може да бъде върната в 14 дневен срок и онлайн търговецът е задължен да възстанови сумата на крайния потребител. Всеки онлайн търговец трябва да е наясно, че връщането на стоки e нормален процес в търговията, и фокусът им трябва да бъде върху подобряването на процеса, а не върху избягването му. Бързият и лесен начин за връщане на стоки повишава доверието в крайните потребители, давайки им сигурност, че дори и да решат да върнат получен/платен продукт, в рамките на няколко дена те ще си получат парите обратно.
При предварително плащане с карта сумата се възстановява по сметката на клиента в рамките на 24 часа, тъй като платежните институции предлагат опцията за т.н. refund, който в повечето случаи е на един клик разстояние и е максимално автоматизиран. Международните онлайн търговци от няколко години предлагат и т.н. instant refund, при който при регистрирано връщане на предварително заплатена стока, възстановяването на сумата се случва в рамките на няколко минути.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови