1 USD
1.88133 BGN
Петрол
76.51 $/барел
Bitcoin
$104,749.0

Оскари 2025: Голям AI скандал помрачи номинацията на две ленти

Защо използването на AI в киното разяри зрителите?

Изкуственият интелект стана основна тема в най-голямото филмово събитие на годината. Два филма, които предизвикаха разгорещени спорове за използването на AI, поведоха номинациите за тазгодишните награди на Академията, съобщава CNBC.

  • The Brutalist и Emilia Pérez предизвикаха дебати за използването на изкуствения интелект
  • И двата филма използват AI инструменти за клониране на гласове
  • Режисьорът на The Brutalist защити използването на AI и каза, че има за цел да запази автентичността на филма

Филмът Emilia Pérez ("Емилия Перес"), разказва историята на транссексуален лидер на мексикански картел. Той получи рекордните 13 номинации, докато историческата драма The Brutalist („Бруталистът“), която разказва за унгарско-еврейски архитект, оцелял от Холокоста, събра 10 номинации. И двата филма обаче са подложени на сериозни критики заради използването на AI технологии при обработката на гласовете на актьорите и визуалните ефекти. 

AI на големия екран

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Изкуственият интелект не се използва от Холивуд за първи път - от дигитални подобрения до аудио корекции, но никога не е бил толкова обсъждан, колкото сега. Темата за AI беше в центъра на дебата по време на миналогодишната стачка на актьорите и сценаристите. Синдикатите SAG-AFTRA и Гилдията на писателите на Америка постигнаха споразумения с големите студия, които регулират използването на AI, но остават много неясноти, особено относно обучението на AI с вече съществуващо съдържание. 

Спорът около The Brutalist избухна след интервю с режисьора и съсценарист на филма Брейди Корбет и филмовия монтажист Дейвид Янсо, които разкриха, че са използвали AI инструмента Respeecher, за да подобрят унгарския диалог на актьорите Ейдриън Броуди и Фелисити Джоунс. Те също казват, че са използвали генеративен AI, за да създадат сгради, показани във финала на филма. Това предизвика гняв сред зрителите, които смятат, че това подкопава автентичността на актьорската игра и твърдо заявиха, че няма да гледат филма.

Emilia Pérez и AI подсилването на гласовете

Филмът Emilia Pérez също бе замесен в подобен дебат. И тук инструментът Respeecher е използван, за да смесва гласа на актрисата Карла София Гаскон с този на певицата Камил. Причината? Гаскон, която е транс жена, вече не е можела да достигне определени вокални регистри. Зрителите отново критикуват използването на технологията.  

Реакциите на филмовата индустрия

В защита на The Brutalist, режисьорът Брейди Корбет заяви пред Variety: 

„Изпълненията на Адриен и Фелисити са изцяло техни. AI е използван само за лека корекция на унгарския диалог, а не за промяна на английските им реплики.“

Но скептиците в индустрията продължават да поставят въпроси: кога AI е просто инструмент и кога се превръща в заместител на човешкия талант? 

Нов ли е AI в историята на Оскарите?

Това не е първият случай, в който AI се използва в холивудски продукции. Но е първият случай, в който публиката реагира толкова яростно.

В „Бохемска рапсодия“ гласът на актьора Рами Малек е смесен с този на певеца Марк Мартел. Във филма от 2019 г. „Ирландецът“ също е използван AI, за да подмладят актьорите Робърт Де Ниро, Джо Пеши и Ал Пачино.  Въпреки това Малек спечели наградата за най-добър актьор на Оскарите през 2019 г., а „Бохемска рапсодия“ спечели наградата за най-добър филмов монтаж и най-добро миксиране на звук през същата година.

Филмът „Ирландецът“ получи 10 номинации за Оскар, включително за най-добър филмов монтаж и най-добър поддържащ актьор за Пеши и Пачино през 2020 г. 

Тази година дори Maria, филмът за Мария Калас с Анджелина Джоли, използва Respeecher, за да пресъздаде гласа на легендарната оперна певица - още един пример за навлизането на AI в киното. 

Бъдещето на AI в Холивуд

Експерти предупреждават, че генеративният AI крие сериозни творчески и правни рискове, тъй като може да създава съдържание, базирано на съществуващи произведения. Оскарите трябва да са празник на изкуството, но освен това трябва и да защитават правата на творците. 

Докато The Brutalist и Emilia Pérez се борят за златните статуетки, дискусията около AI в киното едва започва. Дали това е неизбежното бъдеще на индустрията? Изкуственият интелект вече не е просто част от задкулисния процес.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации