Airbus разработва самолети от ново поколение, които да наследят класиката А320

Технологии

Авиокомпания, която оперира и на българския пазар, планира да добави 147 самолета от този вид във флотилията си

 

В началото на 1987 г. в небето над Южна Франция полита нов тип самолет с необичаен кръстник – самият принц Чарлз. Новият тогава A320 се очаква да детронира конкурента в категорията, произвеждан от американската компания Boeing.

Airbus е една от най-големите самолетостроителни компании в света, създадена в края на 1960-те години чрез сливането на няколко европейски авиопроизводители, като произвежда пътнически, товарни и военно-транспортни самолети с марката Airbus.

Въпреки че компанията се смята за „европейски“ самолетостроител, от правна гледна точка тя е френско юридическо лице с главно управление в Бланяк (предградие на Тулуза, Франция). През 2001 г. съгласно френското законодателство компанията е преструктурирана в акционерно общество или S.A.S.

В консорциума работят около 130 хил. души в различни страни на Европа. Окончателният монтаж на самолетите става в Тулуза, Хамбург (Германия) и Севиля (Испания). Освен фабрики, Airbus има свои отдели в Испания, Великобритания, САЩ и Китай.

На световния пазар Airbus се конкурира най-вече с американската фирма Boeing. За първи път през 2003 г. Airbus реализира по-големи продажби от основния си конкурент.

Airbus публикува на 15 февруари финансовия си резултат за 2023 година. Компанията е реализирала приходи от 65,4 млрд. евро и е доставила 735 търговски самолета. Чистата печалба е 3,8 млрд. евро – с 11% по-ниска отколкото през 2022 година.

Новото поколение самолети в лицето на A321neo обаче има нова по-зелена цел.

Airbus A321neo е еднокорпусен самолет, създаден от Airbus. A321neo (neo е акроним за „нова опция за двигател“) от „семейството“ на Airbus A321 и Airbus A320neo. Той е част от най-новата версия на A321, като оригиналният A321ceo влезе в експлоатация през 1994 г. Обикновено побира от 180 до 220 пътници в конфигурация от две класи, с до 244 пътници.

A321neo има най-дългия фюзелаж от всички теснофюзелажни самолети Airbus за търговска употреба. Прозиводството на A321neo започна през 2016 г., като окончателното сглобяване се проведе в най-големия завод в на Airbus в Европа в Хамбург, Германия. Към юни 2024 г. общо 6424 самолета A321neo са поръчани от 85 клиента, от които 1395 самолета вече са доставени.

Airbus A321neo се отличава като най-ефективният в своята категория самолет по отношение на разхода на гориво, като спестява до 10% гориво в сравнение с предходния модел A321ceo, съобщават от компанията производител.

Според Airbus това е възможно благодарение на новите двигатели Pratt & Whitney Geared Turbofan и горивоспестяващите Sharklet™ устройства на крилата. Моделът предлага просторна кабина с един коридор с 239 седалки в конфигурация с една класа.

Пазарът на подобен клас самолети е предпочитан и от компании, които оперират и на българския пазар. Сред тях са и Wizz Air, които в последните години се опитват да постигнат по-устойчива екологична политика.

Според разработчиците сред значителните му предимства за околната среда са намаляване на шумовия отпечатък с близо 50%, на разхода на гориво с 20% и емисиите на азотен оксид с 50%.

Нискотарифната компания планира да добави 147 самолета A321neo до март 2025, като очакванията са да достигнат между 180 и 200 до март 2026 г.

Със своите технологични иновации и устойчивост, Airbus A321neo трябва да играе ключова роля в стратегията на Wizz Air за постигане на по-висока ефективност и намаляване на въздействието върху околната среда.

Средната възраст на самолетите във флотилията на компанията е 4,3 години, което ги прави един от най-младите флотилии сред големите европейски авиокомпании, съобщават от авиокомпанията те и допълват, че по-младите самолети са по-ефективни и отделят по-малко емисии.

През изминалата седмица компанията представи своя 132-ри самолет Airbus A321neo със специална юбилейна ливрея по време на тържествена церемония в завода на Airbus в Хамбург. Новият самолет с бордови номер 9H-WNM ще се присъедини към флотилията на авиокомпанията в Малта, която оперира до близо 200 дестинации. Уникалната ливрея е проектирана от Ева Керени, победител в конкурса за дизайн.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст