Топ марки напуснаха Русия, но не и стоките им

Руснаците намират различни пътища, за да се снабдяват с любими продукти

Камиони, превозващи Coca Cola, се движат през границата с Русия, туристи се връщат от чужбина, натоварени с торби, пълни с най-новите модели на Zara, а местните онлайн пазари разграбват запасите от мебели на IKEA. Западните марки може да са напуснали страната, но техните стоки не са, пише "Ройтерс".

Въпреки че европейските, северноамериканските и японските компании напускат Русия заради действията й в Украйна, въздействието върху руските потребители е минимално, въпреки че времето за доставка може да бъде по-дълго и някои стоки по-скъпи.

Основната промяна е в маршрутите за доставка, но продуктите остават налични както онлайн, така и в магазините. Купувачите просто трябва да знаят къде да търсят.

Най-важното е, че по-голямата част от съответните стоки не са обект на санкции и тези трансгранични потоци са законни. Москва с удоволствие ги допуска, по какъвто и маршрут да поемат. Постоянната наличност на марките показва предизвикателството, пред което са изправени компаниите при контролирането на веригите за доставки при излизане от пазар.

ZARA В Минск

Собственикът на Zara Inditex (ITX.MC) затвори своите 502 руски магазина, след като Москва изпрати войски в Украйна, и след това ги продаде на базираната в ОАЕ Daher Group.

Сега дребният внос и онлайн продавачите ги поддържат живи, показа преглед на "Ройтерс" на шест големи онлайн пазара и след разговори с дузина купувачи и продавачи.

32-годишната Албина отиде с празен куфар в Минск миналото лято и се върна 24 часа по-късно с дрехи на марката Inditex Zara, Bershka и Massimo Dutti на стойност 33 000 рубли за себе си и приятели.

Докато повечето западни марки, които спряха руски операции, също се изтеглиха от Беларус - верен съюзник на Москва - Inditex не го направи. Албина каза пред "Ройтерс", че също е купувала дрехи в Париж и Дубай и е използвала мрежа от онлайн продавачи.

„Има страници в Instagram, в Telegram, има момичета, които познавам, които са се преместили да живеят в Европа, Истанбул или Дубай. Те събират поръчки, да речем в Истанбул, взимат 15%-30% (като комисионна), след което ги доставят тук и вие плащате за доставката.“, казва тя.

Миналогодишната силна рубла и слабата турска лира играха в полза на руските потребители. Динамиката на валутата е отчасти отговорна за седемкратното увеличение на доставките от Турция на CDEK Forward, услуга за доставка от чуждестранни сайтове за електронна търговия, каза нейният маркетинг директор Динара Исмаилова.

"Веднага след като марките казаха, че напускат, започна някаква паника и броят на обемите и поръчките рязко се повиши. Занимавайки се с малки частни доставки, оборотът на CDEK Forward се удвои в парично изражение миналата година, като 80% от него идва от дрехи, докато оборотът на стоките се утрои. Това е сравнимо с това, ако лично отидете в магазин на Zara в Ню Йорк, купите нещо там и го изпратите на приятелите си в Москва“, каза Исмаилова.

Онлайн пазари

Тъй като веригите за доставки се разпаднаха, Русия легализира така наречения паралелен внос, позволявайки на търговците на дребно да внасят продукти от чужбина без разрешението на собственика на търговската марка.

Сайтовете за електронна търговия продават широка гама от вносни стоки, а продавачите често рекламират, че носят продукти от чужбина.

Лидерът на пазара Wildberries продава стари наличности от марки Inditex и има почти 17 000 стоки в своя каталог Zara. Източник, близък до Inditex, каза, че това са складови наличности, които са били в Русия, когато компанията е спряла дейността си там.

Един вездесъщ западен продукт, който Wildberries и подобните му Ozon (OZON.O) и Yandex Market продават, е Coca-Cola, често рекламирана като вносна, така че купувачите да знаят, че е истинската.

Докато Coca-Cola Co (K.N) спря да произвежда и продава напитки в Русия миналата година, други ги внасят, като етикетите на кутиите и бутилките показват, че са пристигнали от Европа, Казахстан, Узбекистан и Китай. Една странност на това споразумение е, че цените варират. В един московски супермаркет се продават три кутии Coca-Cola на три различни цени, внос съответно от Дания, Полша и Великобритания.

Търговията между Китай и Русия достигна рекордните 1,28 трилиона юана (186 милиарда долара) миналата година, докато износът на Турция за Русия скочи с 61,8% до 9,34 милиарда долара, а на Казахстан - с 25,1% до 8,78 милиарда долара.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст