
Адвокат: Има обстоятелства, при които бременна жена може да бъде съкратена (ВИДЕО)
Две жени разказват как са били съкратени
От администрацията подчертават принципа: „Каквото ни таксуват, ние ще ги таксуваме“.
Администрацията на Доналд Тръмп съобщи, че от 2 април страните ще бъдат изправени пред нови реципрочни мита върху вносните стоки. От администрацията подчертават принципа: „Каквото ни таксуват, ние ще ги таксуваме“.
Президентът твърди, че САЩ дълго време са поддържали изключително ниски тарифи, но експерти по глобална търговия поставят под въпрос тази теза, както и ефективността на самите мита. Ето четири големи пречки, които според икономисти и търговски адвокати ще оспорят тарифния план на Тръмп, цитирани от MoneyWatch.
Тръмп преувеличава колко несправедлива или небалансирана е сегашната система от тарифи. Министърът на търговията Хауърд Лутник заяви, че Америка е с „най-ниските тарифи в света“. Експерти обаче твърдят, че това е спорно. Средното търговско претеглено мито на САЩ е 2,2%, а на Китай – 3%. Някои държави като Япония, Швейцария, Тайван, Перу и Сингапур дори имат по-ниски мита от САЩ.
Освен това Тръмп акцентира върху високите мита на ЕС върху американски автомобили, но пропуска факта, че САЩ прилагат 25% мито върху вносните камиони и SUV – политика, позната като „данък пиле“, съществуваща от 60 години.
„Имаме собствени високи мита върху камиони, млечни продукти и дори 40% мита върху обувките“, казва Скот Линчиком от Cato Institute.
За да бъдем ясни първо уточняваме какво означава ливъридж. Ливъридж е познат още като „ефект на лоста“. Той обозначава използването на заети ресурси, например на кредити или на емитиран нов дълг, за увеличаване на очакваните позитивни ефекти от инвестиционен проект. Това е като да използваш лост, за да повдигнеш нещо тежко – вместо да разчиташ само на собствения си капитал, заемаш допълнителни средства, за да постигнеш по-голям резултат.
Една от големите въпросителни е дали Вашингтон надценява способността си да влияе на търговските си партньори. Професор Саймън Ивенет от IMD Business School предупреждава, че държави като Китай могат да пренасочат износа си към други пазари в рамките на три години, а Австралия може да компенсира загубите си за по-малко от година.
Според доклад на Global Trade Alert, делът на САЩ в световния внос е спаднал от 19,6% през 2000 г. до 13,5% през 2023 г. Това означава, че по-малко държави разчитат на американския пазар, отколкото преди две десетилетия.
Тръмп обещава, че новите мита ще стимулират местното производство, но експертите са скептични. Предишните 25% мита върху стоманата и алуминия доведоха до някои промени, но според икономистите за истинско „възраждане“ на производството може да са необходими мита от 100% до 200% и масирани субсидии.
Линчиком обяснява, че 25% мита могат да помогнат на автомобилната индустрия, но няма да доведат до връщане на производството в сектори като текстил и облекло. „За някои продукти, като електроника, компаниите просто ще платят митото и ще увеличат цените“, добавя Хилман.
Според Линчиком, администрацията на Тръмп рискува да се движи твърде прибързано по сложен въпрос. Реципрочните мита изискват внимателен анализ на тарифните и нетарифните бариери на всяка страна – процес, който обикновено отнема години.
Белият дом обаче е убеден, че новата политика ще проработи. Министърът на финансите Скот Бесент заяви, че реципрочните мита ще бъдат „печеливши за всички“, тъй като ще доведат или до премахване на митата от други страни, или до по-големи приходи за САЩ.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Две жени разказват как са били съкратени
Авиокомпании забраняват използването им в самолета
Китай обяви временни мита до 39% върху някои европейски брандове коняк, но май му се вижда края