1 USD
1.67638 BGN
Петрол
66.91 $/барел
Bitcoin
$116,911.0

Главният изпълнителен директор, който иска да фалира

Свят

Компанията оперира в девет държави

Боян Слат е основател и изпълнителен директор на The Ocean Cleanup, организация с нестопанска цел, която има за цел да почиства океаните и реките от пластмаса.

Ocean Cleanup, основана преди десетилетие от холандеца Боян Слат, оперира в девет държави, където е инсталирала общо 20 така наречени прехващачи на водни повърхности.

Целта на организацията с нестопанска цел е да почисти 90% от пластмасата, плаваща в световните океани, до 2040 г.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Защо не можем да почистим това?“

Как започна всичко? С един прост въпрос. Слат се гмуркал по време на почивка в Гърция, но вместо да бъде посрещнат от изобилие от морски живот, първо трябвало да прекоси плажове, пълни с пластмаса, според уебсайта на организацията. Дори във водата той бил „заобиколен от повече пластмаса, отколкото риба“, според уебсайта. Той се чудил защо не можем да го почистим.

След завръщането си от почивка, Слат започнал да тества решения, използвайки трал тип „манта“, специално проектиран за събиране на микропластмаси. Той започнал да проектира система, при която боклукът не е необходимо да се събира, а вместо това самият той стига до пункт за събиране.

През 2012 г., на конференцията TEDxDelft, той предложи стационарна система за събиране, която да използва океанските течения, за да доставя пластмасови отпадъци до пункт за събиране. Според уебсайта на организацията, първоначално е имало малък отклик, но през март 2013 г. видеоклип от неговата реч стана вирусен и Слат привлече световно внимание.

През 2015 г. Слат става най-младият носител на наградата „Шампион на Земята“, най-високото екологично отличие на Организацията на обединените нации, а през 2017 г. е избран за европеец на годината от списание Readers Digest, наред с други.

Милиони, събрани за развитие

С вниманието дойдоха и парите. През 2013 г. The Ocean Cleanup набра 90 000 долара чрез платформа за краудфъндинг. През 2017 г. бяха набрани още 22 милиона долара. Сред дарителите бяха Марк Бениоф , главен изпълнителен директор на Salesforce, и Питър Тийл , съосновател на PayPal, както и компании като корейския автомобилен производител Kia, холандското правителство и други.

С подкрепата на дарители и партньори, The Ocean Cleanup досега е разработила три системи, които действат като големи плаващи бариери за събиране на пластмаса. Процесът се осъществява в четири стъпки: първо, с помощта на усъвършенствано компютърно моделиране, те идентифицират местата с най-високи концентрации на пластмаса, след което инсталират системи за събиране, които улавят пластмасата. Те действат като вид мобилен язовир, управляван от лодка в двата края. Докато боклукът се движи с океанското течение, лодките бутат системата в обратна посока, улавяйки боклука. Когато колекторът се напълни, пластмасата се товарят на плавателния съд и се транспортират до сушата, където се рециклират и използват повторно.

Първата система, пусната в експлоатация през 2018 г., не е улавяла ефективно пластмасата и в крайна сметка се е повредила, според списание Time. „Беше много разочароващо, но научихме много“, каза Слат пред списанието миналата година. Оттогава е разработена нова версия, която върши работата, но екипът смята, че ще са необходими стотици такива устройства, за да се реши проблемът със замърсяването на океана.

Но идеята на Слат не спира само с почистването на океана. Изследванията на организацията показват, че 80 процента от замърсяването на реките е свързано с хиляда реки. Екипът е разработил пет различни прехващача, всеки от които е проектиран да отговаря на различни речни профили, и използвайки ги, те се надяват да спрат една трета от пластмасата, преди тя да достигне океаните.

Амбициозен и скъп план

Една от най-амбициозните цели на Боян Слат е да почисти най-голямата зона за събиране на пластмасови отпадъци в света, известна още като Голямото тихоокеанско боклуково петно. Площта ѝ се оценява на 1,6 милиона квадратни километра, което е три пъти по-голямо от площта на Франция.

Организацията почиства района през последните три години, но е премахнала само половин процент от отпадъците, според „Лос Анджелис Таймс“. Някои се чудят дали разходите за почистването ще надхвърлят ползите. Организацията казва, че не е така; миналата година тя изчисли, че почистването може да отнеме 10 години на цена от 7,5 милиарда долара. Компютърните модели обаче показват, че по-агресивен подход би могъл да спести пари, като се очаква работата да бъде завършена за четири години на обща цена от 4 милиарда долара.

Миналата година холандецът обяви, че тази година ще си вземат едногодишна почивка от работа в океана, тъй като се стремят да подобрят техническо решение, което би им позволило да почистват по-бързо.

„Ще инвестираме една година, за да спестим пет“, каза Слат пред Time.com.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук