
Формула за успех: Какво печели Никола Цолов след победата си?
Какво печелят пилотите от спринт състезания във Формула 3?
Как се развива пазарът у нас и ще има ли пак задръствания по обществените станции през лятото
Колко електромобила се двигат по улиците на България? Все още ли изпитваме недостиг на зарядни станции и колко струва да се направиш такава станция? На тези и други въпроси отговаря изпълнителният директор на Eldrive Димо Колчев в Бизнес видео подкаст.
"Електромобилността у нас към момента обхваща само определени сегменти на пазара. Имаме най-вече лични автомобили и малка част корпоративни автопаркове. Електромобилността навлиза, основно чрез крайните потребители в България. През последните години електромобилите навлизат у нас бавно, но с един устойчив темп", казва.
Според него важен фактор относно навлизането на този вид автомобили у нас е, че страната ни нямаше субсидии, както за крайните потребители, така и за вносителите и компаниите, които изграждат станции. Тоест частната инициатива до голяма степен определи състоянието на пазара, каквото е то в момента, но се очаква секторът да расте тепърва.
По думите на Колчев, натоварване по зарядните станции в пътната мрежа има все още, но то е предимно концентрирано през лятото, когато много българи пътуват повече от обичайното. "В страната има близо 3000 точки за зареждане. Ако гледаме съотношението между брой електромобили в България и станции за зареждане, ние сме на първо място в Европа. В страната има около 17 000 - 18 000 електрически коли, повечето от които се зареждат предимно в къщи и офиса. Около 70% от тези коли зареждат вкъщи или в офиса, а останалите 30%- в публичната мрежа", казва експертът.
В летните месеци има дни, в които има голям поток от електромобили идващи или преминаващи през нас от страни като Румъния и Гърция. Като добавим и българските електромобили, е нормално в такива дни да има струпване на станциите. Но това е по-скоро изключение, смята Колчев.
Нашата задача е да осигурим достатъчно количество зарядни станции, така че хем да не стават струпвания, хем да не изпреварваме пазара. Плановете ни за тази година са да направим още 2000 станции, добавя той. По думите му най-много електромобили и зарядни станции има в София, което е нормално.
Колчев обяснява, че квотите за внос на електромобили не са големи. Добрата новина е, че вторичният пазар ще става все по-наситен, защото повечето модели вече са минали един цикъл на първичен живот.
"Търговски принцип е, че когато новата колата излезе от салона, цената й веднага пада. Това е така, защото при колите с двигатели с вътрешно горене има една износване на отделни компоненти. При електромобилите това не е съвсем така. Самата система е различна. Основните движещи сили за няколко електромотора и една батерия. Голяма разлика при двата типа автомобили е, че при електромобила по-голямата част от парите се плащат в началото и след това разходите намаляват. При обикновените автомобили покупката е по-евтина, но след това идват големите разходи", обяснява Колчев.
Първенец по използване на електромобили е Осло. Там 80% от возилата са електрически. Най-много електромобили в България има в София, но първенец по нагласа за бъдещо използване на ел. коли е Бургас. Там работят много в тази посока.
Експертът казва, че процесът по изграждане на лична зарядна станция е нас у дълъг и труден и обяснява надълго какво трябва да направи човек, за да си сложи станция в двора. При блоковете е още по-сложно, защото там трябва да има съгласие на всички съседи.
Изграждането на зарядна станция е скъпо начинание. Само издаването на пратида за малка станция е 5000 лева. Самата станция струва от порядъка на 35 000-40 000 лева. Извън тези суми има няколко такси, които се плащат.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Какво печелят пилотите от спринт състезания във Формула 3?
Как започва космическата надпревара?
Корабът пренася 58 000 тона стока за България