
6 луксозни часовника, които не са Rolex
Ако искате луксозен часовник на достъпна цена, ето някои предложения
Как се начислява токът от такава станция за общо ползване на съседите в блока?
Винаги, когато стане дума за решение на етажната собственост рисковете едно предложение да не бъде прието са много. Хиляди българи вече карат електрически коли и логично си зададохме въпроса, ако един или двама собственици искат да инсталират зарядна станция в гаражите на блока какви са нормативните изисквания, на които трябва да отговаря сградата, кой плаща електричеството, консумирано от станцията, и колко струва такава станция.
По думи на консултанта на недвижими имоти Ирина Андонова от Arco Real Estates нормативните изисквания за инсталиране на зарядни станции са редица и касаят безопасното им, но и ефективно, проектиране, изграждане и последващо ползване.
На първо място, поставянето на такава станция в жилищна сграда, е под регулацията на строителни, електроразпределителни и противопожарни разпоредби и изискват получаване на съответните разрешителни.
„Прилагането на законовите изисквания и издаването на всички документи практически отнема около година и половина.“, казва експерта и разяснява, че причината е, че т.нар. „промишлен ток“ на обществените станции все още е по-скъп от битовия.
Какви са изискванията за инсталиране?
Подбор на подходящо място: Инсталациите изискват достатъчно пространство за разполагане на оборудването за зареждане и свързаните съоръжения, включително самия заряден стълб, кабелите, контролните панели и др. Станциите за зареждане трябва да бъдат монтирани на твърда повърхност на земята или специална платформа, за да се осигури безопасност и стабилност. Това може да изисква разширяване или допълнителна инфраструктурна поддръжка.
Подбор на апаратура, закупуване и инсталиране: Зарядните станции трябва да отговарят на всички изисквания за безопасност и законови регулации, включително на строителните/преустройствени, електрически и противопожарни разпоредби.
Свързване: Нужно е стабилно и надеждно свързване към захранването, обикновено чрез електропреносната мрежа или чрез свързаност с друго захранващо оборудване за получаване и акумулиране на добитата енергия. Има разлики при различните видове подавано електричество (променлив или постоянен ток - еднофазен или трифазен променлив ток) и е необходимо одобрение от местната енергийна/електроразпределителна компания и съответните органи. Поддържането на еднофазен или трифазен променлив ток е това, което има значение при закупуването на конектор, кабели, адаптор и т.н.
Зареждане: Към инсталациите трябва да се предвиди и достатъчно за маневриране и паркиране в обособено пространство така, че всяко предвидено електрическо превозно средство да може лесно да се приближи до и остане паркирано по време на самото зареждане.
Колко струва да се инсталира зарядна станция за електрически автомобили в блок, в който такава не е била предвидена при строителството?
Според Андонова на този въпрос може да бъде отговорен съвсем лесно и кратко. Самото зарядно оборудване може да бъде закупено и за под 1000 лв., и за над 3000 лв.
Цената, както е ясно на всеки, се определя от вида и качеството. Както и от пред- и слединсталационните разходи, които са определящи при избора. Трябва да се има предвид, и че типът, и функцията на зарядното устройство варират. Те могат да бъдат с променлив (трифазен) или постоянен (монофазен) ток - AC/DC. Или от хибриден тип - с двата типа електричество - AC&DC. Различните видове зарядни инсталации имат различни характеристики, като скорост на зареждане и мощност, за да отговорят на различни нужди – например бързо или бавно зареждане (докато автомобилът е гариран).
В жилищните сгради често е достатъчно използването на стандартната електропреносна мрежа и битовите контакти с напрежение 220V.
„Да направим аналог между електромобила и електрическата печка. За свързването на битовата ел. печка не се използва трифазен ток от 380V. Трифазният има напрежение, по-високо от монофазното, така че максималната мощност на устройствата, свързани към такъв “силов контакт”, който ползва стандартния монофазен ток да се увеличава 3 пъти при същата сила на тока. Ползването на трифазен ток е важно и приложимо в промишлените предприятия, които ползват т.нар. “промишлен ток”. В бита практически няма особено значение дали ще се включи ел. печка или електрически автомобил към захранването. Мисля, че асансьорите в сградите ползват трифазен ток. Но автомобилът може да се зарежда бавно или 3 пъти по-бързо и в домашни условия с монофазен. Остава да се съобрази каква е нужната на хората система за зареждане в съществуващите блокове и да се свърже професионално и безопасно към съществуващата мрежа на сградата“, обяснява тя.
Да отговорим на въпроса колко струва да се инсталира зарядна станция за електрически автомобили в съществуващ вече построен имот все пак.
По думи на експерта подобно решение се взима на общото събрание на етажната собственост за това преустройство и/или разширение в сградата. Издаването на разрешителни отнема около година и половина. Добавяме разходите за строеж и регламентираните такси в уравнението. Също и горемаркираната стойност за закупуване на оборудването. Плюс разноските за инсталиране на уредите. Както и допълнително време и старание за придобиване на нужните умения за ползване на самата апаратура и свързаните с нея крайни устройства за контрол и улеснение на ползвателите. Защото цялостните инсталации за зареждане включват оборудване за зареждане, интерфейс за свързване, кабели, системи за контрол на процеса, дисплеи и потребителски интерфейси, системи за дистанционно наблюдение и управление и др.
Как се начислява токът от такава станция за общо ползване?
Инсталирането на обща зарядна станция в жилищна сграда за общо ползване теоретично е същото и като при обществените зарядни точки на паркинги, където достъпът е неограничен. В тези случаи задължително трябва да се обърне внимание на IP защита и възможност за персонална идентификация на потребителите, посредством клавиатура, четец на карти или дистанционно управление през WiFi или Bluetooth.
„Но това не е особено приложимо при избора на системата за зареждане на електромобили в частните домове. Там всеки ползвател ползва своя собствена зарядна станция. Да не говорим, че най-често закупуваните електроавтомобили са от хибриден тип и акумулаторните им батерии се самозареждат докато превозното средство е в движение, ползвайки течно гориво“, добавя тя.
Друг е случаят, в който инвеститорите са предвидили и осигурили за собствениците на имоти в новопостроените жилищни сгради опция за ползване на зарядна система, а новодомците все още не са си закупили електромобил. Те имат опцията да използват изградената система като своеобразен колектор на електричество за моменти на инцидентно централно спиране на електрозахранването в сградата.
Могат ли хората от етажната собственост да блокират решение на един собственик да си постави зарядна станция в гаража?
„Могат, ако потребителят е некоректен спрямо останалите собственици в сградата. Но ако човек е достигнал нивото на потребителска зрялост (и интелектуална, и финансова), така че да приложи здрав разум и да постъпи етично като отдели електромера си и не действа "ганьовски", тогава няма какво да го блокира. Остава само да планира и реализира ефективно изграждането, съобразявайки се с времето и нормативните изисквания, за които вече стана дума“, казва тя.
Ако искате луксозен часовник на достъпна цена, ето някои предложения
Как вулканите могат да станат източник на устойчиво строителство
Вече са създадени такива сайтове, насочени към потребители на криптовалути