САЩ похвалиха усилията на Гърция за намаляване на енергийната зависимост от Русия
Природният газ за Гърция се транспортира през България
Необходими са години обучение, за да се произвежда правилно матча
През последните месеци едва ли съществува напитка, която да е по-търсена от матчата. Яркозеленият японски чай се популяризира от социалните мрежи, където се споделят съвети за приготвяне и рецепти за култовата напитка. Според японското министерство на земеделието през миналата година са изнесени около 9 000 тона зелен чай. Търсенето на матча е толкова нараснало, че японската индустрия не смогва с производството, съобщава Welt.
Горещи вълни през летния сезон доведоха до слаби добиви. Към това се добавя бързото застаряване на японското общество. По данни на правителството броят на фермерите е намалял от повече от 53 000 през 2000 г. до около 12 300 за двадесет години. Много чайопроизводители в Япония са в напреднала възраст. Често няма кой от по-младото поколение да поеме стопанството, което води до изоставяне на някои плантации.
Производството на праха е трудоемък процес, като листата, наречени тенча, се засенчват няколко седмици преди беритбата, за да се концентрират вкусът и хранителните вещества. След това се почистват внимателно на ръка от дръжките, сушат се и се смилат фино в мелница. „Необходими са години обучение, за да се произвежда правилно матча“, подчертава Масахиро Окутоми във вестник „Japan Times“.
От интереса иска да се възползва Анте Кюнле, която е създала чаена ферма в Германия. Тя отглежда чайното растение Camellia sinensis вече повече от 2 години. Целта е да засади 6,5 хектара, а засега е на почти половината.
Кюнле се смята за пионер в работата си. „Ферма за чай с такъв мащаб досега не е имало в Германия – предприятие, което професионално отглежда чай и то на търговско ниво, при това в съчетание с аграрната конструкция на пермакултурата.“ - казва тя, предава Welt.
Мисията на Кюнле е Германия да се превърне в страна производител на чай. „Използвам семена, които са особено подходящи за зелен чай и матча“, казва Кюнле, която по образование е лозар.
Целта на Кюнле е да произвежда висококачествена матча – това за нея е „кралската дисциплина“ в чаепроизводството. Тя споделя, че чаят се нуждае от много вода. Климатът е относително сух, а влажността на въздуха – твърде ниска, затова трябва тя да създаде подходящ микроклимат. За напояване събира дъждовна вода и предпазва почвата с мулч от изпаряване. Оранжерия с подово отопление, захранвано от фотоволтаична инсталация, осигурява правилната среда по време на разсада.
В Германия търсенето на матча рязко е нараснало. „Наистина наблюдаваме, че в момента матча чаят е голям тренд в Германия“, казва управляващият директор на Федералната асоциация на германската търговия с хранителни стоки (BVLH) Филип Хенеркес. Това не засяга само класическата консумация като чай, а се проявява и в различни продуктови категории – от шоколадови блокчета с матча до напитки като матча лате.
Между януари и август 2024 г. според японските данни за вноса в Германия са доставени над 240 тона от прахообразния зелен чай – увеличение от 240 % спрямо същия период на предходната година.
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Природният газ за Гърция се транспортира през България
Годишният процент на разходите по тези кредити се понижава
Ето защо може да очакваме криза със сметките