
"Бизнес новините" с три отличия от конкурса NEXT DiFi 2025
Признание за задълбочено отразяване на финансови иновации
Това е брандът, който никога не се отказа
През 1960 г. малка, затруднена пицария в Ипсиланти, Мичиган, започва пътешествие, което ще промени завинаги начина, по който светът поръчва и консумира пица. Магазинчето, наречено DomiNick’s, по-късно ще се превърне в Domino’s Pizza – световен лидер с над 19 000 обекта по цял свят. Основателят Том Монахан, израснал в бедност и приемни домове, превръща личните си трудности в двигател за успех.
Роден през 1937 г. в Ан Арбър, Монахан губи баща си още като дете. Той и брат му Джим прекарват години в католически сиропиталища, където строгата дисциплина оформя характера му. Младият Том мечтае да стане свещеник, но след изключване от семинария и служба в морската пехота, съдбата го отвежда към бизнеса.
През декември 1960 г. Том и брат му Джим купуват малка пицария DomiNick’s за 500 долара и заем от 900 долара. Въпреки първоначалните трудности и разрив между братята, Том поема изцяло управлението. Спи в магазина, експериментира с рецепти и оптимизира процеси, докато бизнесът започне да набира скорост.
През 1965 г. правен спор с предишния собственик принуждава Том да смени името. След идея от един от доставчиците, се ражда Domino’s Pizza. Логото с три точки символизира трите магазина, които Монахан мечтае да притежава – мечта, която скоро ще бъде надмината.
Domino’s печели клиенти чрез опростено меню (само две размера пици, ограничени топинги, една напитка – Coca-Cola) и фокус върху бързата доставка. Монахан въвежда иновации като: кутия от велпапе, която запазва пицата топла, изолирани чанти за доставка, рекламна гаранция „30 минути или безплатно“.
През 1967 г. отваря първият франчайз. До 1978 г. вече има 200 обекта. Централизираната система за доставки осигурява постоянство и позволява мащабиране. Въпреки временен фалит и дългове в края на 60-те, Монахан успява да стабилизира бизнеса и да продължи експанзията.
Domino’s се превръща в глобален играч с хиляди магазини. Но популярната 30-минутна гаранция води до съдебни дела заради катастрофи, а през 1993 г. кампанията е прекратена. Маскотът Noid, първоначално хит, също е изоставен след инцидент с психически болен човек, който повярвал, че героят е насочен срещу него.
В края на 2000-те Domino’s е подложен на остра критика – клиентите наричат пицата „като картон“. През 2010 г. новият CEO Патрик Дойл предприема революционен ход: признава грешките публично и представя нова рецепта „от нулата“. Честността и подобреното качество връщат доверието на клиентите.
Domino’s се ребрандира като „технологична компания, която продава пица“. Въвеждат мобилни приложения и Pizza Tracker, поръчки чрез Twitter, смартчасовници и дори автомобили, инвестиции в дронове и автономни доставки.
Между 2010 и 2020 г. цената на акциите на Domino’s скача с над 4000%. През 2019 г. компанията изпреварва Pizza Hut и става най-голямата верига за пица в света.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Признание за задълбочено отразяване на финансови иновации
България е първата международна дестинация в стратегията за разширяване на марката
Базовата версия на iPhone 17 е отбелязала почти двойно увеличение на продажбите в Китай