Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
България цели да въведе единната валута от 1 януари 2024г.
Според досегашната практика за приемане на държава в еврозоната, Съветът на Европа определя фиксиран обменен курс на националната валута към еврото приблизително шест месеца преди датата за членството. У нас курсът е изрично фиксиран 1,95583 лева за 1 евро.
Цени в лева и в евро на етикетите
В националния план за въвеждане на еврото у нас е записано, че месец след това решение, ще влезе в сила изискване за задължително обозначаване на цените едновременно в лева и евро. Това означава, че ако България получи зелена светлина за членство в т.нар. „Клуб на богатите“ от 1 януари 2024г., две цени на етикетите, в лева и евро, можем да видим още в началото на лятото – още през юни или юли. България се учи от опита на Хърватия, там две цени на етикетите бяха въведени 6 месеца преди въвеждането на еврото.
Колко дълго ще имаме две цени на етикетите?
Това задължение ще продължи да бъде в сила 12 месеца от датата на приемане на еврото, т.е. до края на 2024г. През първия месец от деня на въвеждането на единната европейска валута в България левът и еврото ще бъдат в обращение едновременно, като и двете валути ще бъдат със статут на законно платежно средство. Това означава, че ако страната ни се присъедини към еврозоната на 1 януари 2024 г., и двете валути ще бъдат законно платежно средство у нас до 31 януари 2024 г. включително. След изтичането на този един месец, еврото ще остане единственото законно платежно средство в България.
Плащаме в лева, връщат ни евро
Едномесечният преходен период ще спомогне да се осигури постепенен преход към новата валута, пише в Националния план за въвеждане на еврото в България. През този един месец гражданите ще могат да плащат и в двете валути в търговските обекти и центрове за услуги. От друга страна, търговците трябва да връщат рестото на клиентите си изключително в евро, освен ако не могат да го направят от практически съображения.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб