1 USD
1.82822 BGN
Петрол
Bitcoin
$63,850.2

Зеленото бъдеще на планетата – стратегия или утопия?

ESG
 

Kъм 2050 г. ще ни бъдат нужни ресурсите на три планети като Земята

"Глобална мрежа за човешкия отпечатък върху планетата" (Global Footprint Network) от 1961 година ежегодно изчислява на коя дата хората ще са изчерпали напълно количеството природни ресурси, които планетата може да произведе за човечеството за една година.

Миналата година този ден настъпи на 28 юли, което е най-ранната дата, регистрирана до днес. Ако продължим да използваме ресурсите по начина, по който сме свикнали, към 2050 г. ще ни бъдат нужни ресурсите на три планети като Земята.

Всичко това показва глобалното значение на проблема, който светът се опитва да разреши надпреварвайки се с времето и климатичните промени. В основата на неговото разрешаване са Устойчивият начин на живот и производство и Кръговата икономика като цяло. Обществото трябва да започне да потребява по един по-отговорен начин като отчита влиянието на използваните стоки и услуги върху природата. Бизнесът следва да бъде двигател на прехода към кръгова икономика, чрез разработване и прилагане на ресурсно ефективни решения, които да го направят по конкуретоспособен, но същевременно да намалят отпечатъка от дейността му върху околната среда и климата. Начинът на проектиране и производство на продуктите например може да предотврати до 80 % от въздействието им върху околната среда.

Браншът на домакински електроуреди непрестанно работи в посока природо-щадящо производство и намаляване на консумацията на ресурси. Доказателство за това е смяната на енергийния етикет през 2021г. Премахването на старите етикети до А+++ и връщането към по-опростената скала на енергийна ефективност от A до G, цели да завиши критериите и да стимулира производителите за създаването на нови по-ефективни уреди.

Bosch е компанията, която още през 2020г., с всички свои производствени, развойни и административни обекти по света постигна пълна въглеродна неутралност. Това става възможно благодарение на замяната на сивите енергийни източници със зелена енергия. Неизбежните въглеродни емисии, Bosch балансира като подкрепя проекти за опазване на климата. Bosch Домакински Уреди активно работи по създаването на продукти от рециклируеми материали –  пример за това е прахосмукачка, съдадена от 64% рециклирана пластмаса, която се пакетира в 100% рециклирана опаковка.

Добрите примери в тази сфера са от изключителна важност, защото електронните устройства и електрическите уреди са незаменима част от живота на съвременните хора, но отпадъците, които генерират се превръщат в пречка за усилията на ЕС да намали своя екологичен отпечатък.

Електронните отпадъци са един от най-бързо растящите потоци в ЕС и по-малко от 40% от тях се рециклират. През 2020 г. в ЕС са били събрани 10,3 кг отпадъци от електрическо и електронно оборудване на жител. България е сред европейските страни, които успяват да рециклират огромен процент от електронните си и електрически отпадъци – 68,8%, по данни от 2017г.

Защо е важно да рециклираме старите електроуреди?

Изхвърленото електронно и електрическо оборудване съдържа потенциално вредни материали като кадмий, берилий, живак, олово и много други които замърсяват околната среда и увеличават рисковете за хората, които участват в рециклирането на електронни отпадъци.

През март 2020 г. Европейската комисия представя нов план за действие за кръгова икономика, в който един от приоритетите е намаляване на този тип отпадъци.  В предложението конкретно са очертани непосредствени цели като създаване на право на поправка и подобряване на възможността за повторна употреба, въвеждане на общо зарядно устройство, както и създаване на система за награди за насърчаване на рециклирането на електроника.

Рециклирането е аспект, върху който няма никакви пречки да работим активно в България, както на организационно, така и на индивидуално ниво. За да поставят ударение върху важността на екологичния начин на живот, от Bosch Домакински Уреди България разработиха кампания, наречена „Ново срещу старо“ – тя предлага на потребителите безплатно извозване на стари хладилници и фризери от дома и последващото им рециклиране. С тази кампания, освен, че помагат за редуциране на електронните отпадъци, от компанията насърчават потребителите към по-устойчиви решения в името на зеленото бъдеще на планетата, като предлагат и допълнителна финансова полза за тях.

Индивидуалните действия в ежедневието, които на пръв поглед  изглеждат незначителни, могат да направят големи и съществени промени в полза на природата. Всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение и мислене си струва повече от всякога, защото времето за пестенето на ресурси и рециклиране е днес.

*Платен материал

*Материалът е предоставен от Bosch.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии