Ентусиасти искат да превръщат стари автомобили в електрически

ESG

Колко обаче би струвало едно такова начинание?

През следващото десетилетие милиони нови акумулаторни електрически камиони, SUV и автомобили се очаква да излязат на пазара в световен мащаб. Само в САЩ Джо Байдън настоява 50% от всички нови автомобили, продадени през 2030 г., да бъдат превозни средства с нулеви емисии, пише The Guardian.

Това, което се случва с всички стари бензинови и дизелови автомобили, които са на пътя в момента, е по-сложно. Една идея, която наскоро беше в светлината на прожекторите, е превръщането им в електрически превозни средства. Toyota направи първи стъпки, като показа два ретро модела Corolla, които се задвижваха с електрическа и водородна енергия. 

Това обаче едва ли ще помогне на хората с малко средства да преминат на електричество. Въпреки че бутиковата индустрия около тази идея бързо се разраства, тя е ексклузивна, с непосилни разходи, насочена към колекционерски автомобили и нишови автомобили за ентусиасти – нещо, което няма да бъде опция за хора с по-ниски или дори средни доходи, които искат да електрифицират своите настоящи коли. Точно както средният нов електромобил струва около 65 000 долара, електрическите конверсии също вероятно ще бъдат ориентирани към хора с по-високи доходи, докато разходите за батерии не намалеят.

„Едно нещо е да конвертирате вашето Porsche от 1965 г. и да похарчите 50 000 долара или повече, за да получите електрическа кола, друго нещо е да вземеш Honda Civic от 1980 г., която струва 1000 долара, за да направиш същото. Няма смисъл.“,  каза Лорен Макдоналд, главен изпълнителен директор на EVAdoption, агенция за консултации и маркетингови анализи на електромобили.

Транспортът е най-големият източник на въглеродни емисии в САЩ и намаляването им ще бъде от решаващо значение за смекчаване на ефектите от изменението на климата. И все пак съществуват много малко решения за превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, които вероятно ще бъдат в експлоатация десетилетия напред.

Въпреки бързия темп на внедряване на електромобили напоследък, анализ от 2021 г. на Rhodium Group показва, че дори при възможно най-високите нива на продажби, електромобилите се очаква да съставляват само 60% от автомобилния парк на САЩ до 2060 г. Макдоналд каза, че това означава множество изкопаеми превозните средства, работещи с гориво, ще продължат да се движат по пътищата през следващите десетилетия.

„Това е нещо, за което не се говори достатъчно“, каза Макдоналд. „Всяка година купуваме повече нови превозни средства, задвижвани с газ, отколкото електрически. Така че предлагането на превозни средства с газ продължава да нараства... и хората се държат на превозните си средства по-дълго.“

Независимо от това, двете скорошни концепции на Toyota показаха възможни решения на това предизвикателство с емисиите.

На изложение в Япония миналия месец автомобилният производител представи две класически Corolla от 80-те години на миналия век, които бяха преобразувани да работят на батерии и сгъстен течен водород.

Снимка: EPA

„Реалността е, че не можем да постигнем нулеви въглеродни емисии през 2050 г. просто като прехвърлим всички продажби на нови автомобили към електромобили“, каза изпълнителният директор Тойода на пресконференция. „Важно е да предоставим опции за любими коли, които вече притежаваме.“

Идвайки от Тойода, презентацията изглеждаше като сигнал, че масивната производствена машина на неговата компания може да влезе в бизнеса с преобразуването на старите си автомобили в такива, които работят с електричество или водород. 

Някои производители на автомобили наистина са се захванали с този бизнес, макар и в малък мащаб. Програмата Recharged на Mini стартира през последните години в Обединеното кралство с цел да електрифицира своите емблематични ретро автомобили с батерии. Съвсем наскоро Renault обяви, че ще пусне електрически комплекти за преобразуване във Франция тази година за някои от популярните си класики, като Renault 4, Renault 5 и Twingo.

В САЩ Ford продава самостоятелен електрически мотор от Mustang Mach-E, предназначен за преобразуване за 4340 долара, Chevrolet има за цел да продаде подобен продукт, но се съобщава, че пускането му е забавено поради проблеми с веригата за доставки. Калифорния обмисля да предложи на жителите данъчни отстъпки до 2000 долара за преобразуване на превозно средство, задвижвано с газ, в електромобил. 

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст