Борис Захариев твърди, че веригата заема както общински, така и частни терени
Търговци от различни градове обявиха, че веригата за продажба на цигари и вестници на "Табак Маркет" Lafka е опасност както за свободата на словото, така и за пазарната икономика. В страната назрява протест срещу оранжевите търговски обекти.
Тази и други теми коментира пред bTV изпълнителният директор на "Табак Маркет" АД Борис Захариев.
Има ли две страни в този спор – малките дребни търговци от една страна и един голям търговец,така агресивно навлизащ в пазара, какъвто е вашата компания?
Не бих казал, тъй като това е изцяло бизнес проект, изцяло икономически проект, който копира най-вече от успешни проекти в други държави от ЕС като например във Франция, Хърватия, Гърция, Унгария, Австрия и т.н. Ние в момента осъществяваме една бизнес идея и се опитваме да се възползваме от една ниша, която съществува на пазара. Такава верига до момента в България няма, но е ясно от опита на страните от бивша Югославия, че тук би бил успешен модел.
Днес (вчера – б.р.) на пресконференция бяха извадени примери от различни европейски градове, в които има лимит за какъв процент от този пазар на будки и лавки могат да бъдат притежавани от една компания?
Не съм запознат да има такъв лимит, това, което знам, е че в много от страните има вериги, които наистина имат доста обекти. Тук се използва синергията от мащаба, тоест, когато един търговец е по-голям той може да преговаря по-спешно със своите доставчици,съответно да предложи по-интересни продукти на клиентите си и разбира се на по-атрактивни цени.
А как си обяснявате твърденията на дребните търговци, че до този момент общините не са им позволявали да притежават повече от един обект. Как вие успяхте да си издействате цели градове?
Доколкото съм запознат, такава наредба има единствено в град Бургас,в останалите градове тази практика не съществува именно защото един търговец, когато има повече обекти, може да развие бизнеса си успешно, да инвестира в него. Съответно, да има повече приходи... В останалите общини това не е така.
Има търговци,които имат доста на брой обекти в определени градове, общината им позволява те да се развиват и съответно да инвестират в бизнеса си. Човек,ако има само един обект, има определени приходи, които го лимитират от една страна да инвестира, тъй като няма мащаб.
Търговци дадоха примери от София за това, че са искали да имат втори обект и не им е позволено.
Доколкото съм запознат, няма такова ограничение за София.
Конструкциите на лавките вече са приготвени. Откъде знаете, че ще спечелите конкурсите?
Абсолютно не е вярно, дават ни размерни обекти, те са не повече от 50-60-обекта, мисля... Тук искам да отбележа,че ние имаме доста подписани договори за частни имоти. Тоест, ние експандираме не само върху публични места, а и договаряме частни собственици, включително се явяваме на търгове в София - Метрополитен и Общински пазар и т.н., тоест имаме вече договорени определени локации,за които сме подготвили павилиони.
Ние създадохме един доста добър модел на самия павилион и това се оценява почти навсякъде. Самият производител е свободен да продава и на други кандидати,които биха искали да се възползват от нашия опит, съответно да поръчат павилион при него.
Дали е честно само една частна компания да се възползва от тези места, където има голям пътникопоток, все пак те са публични и общи?Във всеки един от градовете,в които оперираме наши обекти, сме участвали в една открита, прозрачна процедура, която в повечето случаи е търг или конкурс. Законът не позволява други начини за отдаване под наем на тези места.
Смея да твърдя абсолютно отговорно, че в процедурите, в които сме участвали, няма дискриминационни условия, тоест всеки един търговец може да участва, разбира се, ако има визията за бизнеса си за 10 години напред или 5 или за колкото е даден самият конкурс.
Това е основната причина в повечето от градовете малки търговци,които имат по един обект да не могат да се включат на такива конкурси. Ние сме имали случаи,в които наши конкуренти съответно са печелили дадената процедуратъй като предлагат по-добри условия за общината.
Tова са еднакви условия, но възможно ли е при тези нови условия един човек с дребен бизнес да участва?Разбира се, разбира се.
А може ли да ми кажете за тези условия за франчайз? Доколкото разбирам, също от Бургас, там имаше по-активно представителство днес, те обясниха, че Вие предлагате франчайз.Ние предлагаме концепцията франчайз, тъй като искаме да работим с местния бизнес, ние сме отворени на диалог, както и днес (вчера – б.р.) заявихме. Двете силни страни на местния бизнес и на една централизирана структура като нашата са това,че местният бизнес той познава по-добре клиентите си, познава по-добре региона. Може да продава по-добре, съответно да дава предложения за интересен асортимент,за интересни промоции и т.н.
Докато тази платформа, в която сме ние, ние пък можем лесно да я договаряме, тоест ние сядайки на масата с един голям доставчик можем да договорим много по-добри условия, отколкото един малък търговец и с енергията между двете би направила една доста добра бизнес концепция.
Затова ние сме отворени към модела франчайз, искаме да си сътрудничим с лесните търговци и сме готови да го приложим, дори вече имаме първите обекти, които работят на този принцип.
На пресконференцията беше направен директен намек, че се налага монопол върху определени издания, определени пресгрупи. Има ли така политика?Това е абсолютно невярно, абсолютно отговорно го заявявам, тъй като тютюневите изделия и печатните издания са наш фокус, тоест те са групите, които докарват трафик на клиенти и ние държим в тези две групи да предлагаме абсолютно целия асортимент , който се предлага на местния пазар.
Затова винаги в един нов град, в който отваряме своите обекти,една от първите ни задачи на нашия търговски отдел, е да се свърже с местните регионални издания, за да можем да подпише договор с тях и съответно да ги предлагаме в обектите си. Всички национално представени такива могат да се намерят в нашите обекти ежедневно, тоест няма дискриминация в тази посока.
Другото, което искам да кажа е, че отношението към продукта печатно издание при нас е доста по-различно, тоест всички търговски похвати, които една модерна верига може да предложи на производителя, тоест издателя, ние сме склонни да предложим като промоции,като активности...
Ако сте свързани с определени издатели и те имат определен интерес, дори политически, това би могло да бъде използвано при установяване на монопол.Това ще повлияе на клиентите ни, ние сме убедени в това...
Ние сме изцяло търговкса организация и следваме търговските принципи, даже наскоро си говорехме с издатели и те ми казват: „За първи път ние можем да говорим с някой, който може да ни даде първо информация къде се продават моите продукти, как се продават и съответно, ако имаме общ търговски интерес да се опитаме да промотираме още по-добре самия продукт, да получим обратна връзка от клиента – какво липсва в този продукт и как бихме могли да го подобрим, за да може той да е конкурентоспособен”.
Хората говорят за съвсем ясна икономическа свързаност между определена издателска група и компанията и в този смисъл са опасенията.Това е абсолютно невярно и, пак повтарям, че ние сме изцяло търговска организация и за нас е важно клиентите ни да ни оценят правилно.За да бъдем ние адекватни спрямо клиентите си трябва да се държим наистина като икономически субекти.
Преди няколко месеца Йордан Цонев от ДПС обяви, че ще има нов закон за продажбата на тютюневи изделия на дребно. Вие така навлизате мащабно в тази продажба на дребно, не се ли опасявате,че този закон може да не отговаря на начина, по който Вие ще продавате тези изделия... или може би знаете какви ще бъдат новите условия?Не сме виждали, в детайли не мога да коментирам, ако има някакви ограничения, разбира се ще ни притесни. Не мога да коментирам, не сме го виждали.
А притеснява ли Ви,че в публичното пространство отказват тази поправка й казва „Поправката Lafka?Наистина ми беше странно защо така се именува, не виждам причина от това да е така.
Докъде ще стигне мащабът на развитието Ви в София?Нямаме конкретна цел като търговска организация, ние преценяваме потенциала на бизнеса си и реагираме спрямо това.
Категорично мога да заявя, че всички твърдения в посока „монопол” не са оправдани, тъй като в момента ние, ако говорим само за тютюневи изделия, в момента предлагаме не повече от два процента от тютюневите изделия, които се продават месечно на българския пазар. Два процента е малко смешно да се говори за монопол.
Свързаността на „Табак Маркет” с производителя „Булгартабак” може ли да доведе до привилегия и да изтласкване на останалите от пазара?Категорично не. Tова беше и причината ние да се отделим изцяло като структура като име, като проект, защото ние държим да сме самостоятелни. А наистина трябва да сме самостоятелни, за да можем да сме адекватни спрямо клиентите си. За нас клиентът е водещ, най-важен и по никакъв начин не можем да имаме други възможности.
Парламентът е опакован като Lafka в знак на протест. Как си обяснявате тази инсталация?Само мога да кажа,че това е едно признание за маркетинг агенциите, с които работим, че те наистина успяха да измислят такова име, което много бързо се възприе от всички и аз наистина пожелавам на всички други колеги,които имат подобни проекти да имат тзои късмет.
Наистина мисля,че успяхме да постигнем нещо много добро.
Има ли връзка между политиката, властта и Lafka?Наистина няма таква връзка и аз отново повтарям,че ние във всеки един от градовете, в който сме участвали в една прозрачна, открита и законова процедура.
Това, което искам да кажа е, че в компанията ни вече работят 2000 човека. Това са хора,които са спазвали изцяло трудовото законодателство, те се осугуряват на доходите, които реално получават и във всеки един обект ние имаме минимум трима човека, които работят на сменен режим, тоест не можем да говорим за закриване на работни места, без да споменем това, че ние откриваме нови.
Какво очаквате да се случи с тези хора, които притежават обекти? Може би да станат служители на Lafka?Или да станат наши франчайз партньори, каквито примери вече имаме в спешно работещи, наистина ще се радваме да подобрим диалога с тях, да разсеем техните притеснения и да старираме заедно този успешен проект.
Тъй като наистина малкият търговец той все по-трудно се бори с големите доставчици и все по-трудно се бори с падащите обороти, това е факт, самите те го споменават, така че могат да се възползват от тази бизнес пластформа, които ние бихме могли да осигурим.
От Булгартабак ли идват парите за Lafka?Проектът се финансира с банкови средства,тоест ясна компания, която съответно се финансира, както всички останали компании...
А от коя банка Ви е кредитирането?На този етап не бих искал да коментирам.