БНБ пуска възпоменателна монета, посветена на българската гайда
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
От ЧЕЗ обаче впоследствие стават собственици на закупения частен трафопост за една десета от стойността му
На фона на протестите срещу монополистите, които доставят ток в България, едно българско семейство полага неимоверни усилия и хвърля много пари, за да пусне ток в новия си дом. Това, оказва се може да струва повече от построяването на самата къща.
Преди няколко години Аделина Банакиева решава да напусне центъра на София и заедно със семейството си да построят малка къща във вилната зона на Кокаляне. След като домът им е почти готов, жената отива в ЧЕЗ, за да поиска обещания ток за новия си дом, за който е платила 1000 лева.
„Стигаш до момента, акт 15, ще узаконяваме, ще се настаняваме, радост голяма. Отиваш в ЧЕЗ и там ти казват – да, по предприсъединителен договор ще ви осигурим някакво захранване, но то е необходимо за захранване на четири крушки. Бойлерът ще е включен на дърва примерно, защото няма да стигне. И другата алтернатива е да си закупите частен трафопост”, обясняват й от дружеството.
Този момент на истината кара мнозина мечтаели за нов дом извън града да осъзнаят, че романтиката на живота в къща в предградията я има по филмите, но не и у нас.
„Предложиха ми частен трафопост да си закупя, аз даже не реагирах, защото нямах идея за какво точно иде реч. Частен трафопост, частна кола, едни такива частни неща. Но всъщност това съоръжение е много скъпо, не е за всеки и е прекалено силно за само една къща. Съответно трябва да се направи една кооперация от попаднали в подобна ситуация люде, с които да се обединиш да си купиш съоръжението частен трафопост”, пояснява Аделина.
Частният трафопост струва 100 000 лева. Семейството намира съоръжение на старо за 50 000 лева. Комбинира се с още няколко съседни къщи, за да разделят разходите. Но идва време за следващия проблем. ЧЕЗ дават на всички къщи, захранени от частния трафопост, само един абонатен номер.
„И започва следващата драма. Отиваш да попиташ: Не може ли да ми се сложи електромер, който да е само за мене. Ами не, не може, защото трафопостът ви е частен. Ами добре, казвам - каква е алтернативата аз да разбера колко харча аз, колко харчи Иван, колко харчи Митко. Нямата алтернатива. Разберете се помежду си”, предава обясненията на дружеството Аделина.
Отношенията между съседите се влошават, а илюзиите за романтиката на живота извън града започват да избледняват. Така идва следващият етап в епичните отношения между клиентите и монополиста. „Единственият вариант да имаш личен електромер е този трафопост да престане да бъде частен, а ти доброволно да го предадеш на ЧЕЗ.”
Кръгът се затваря. Работата на доставчика на ток е свършена от потребителите, инвестицията е изцяло за сметка на клиента, а ЧЕЗ се сдобива с трафопост. Абонатите на ЧЕЗ са „щастливи”, след като са платили за правото да имат ток повече, отколкото за целия си дом. За 50 хиляди лева разходи, компанията изплаща на клиентите си 5 хиляди лева.
Освен че финансират електропреносната компания с 45 хиляди лева, съседите от вилната зона на Кокаляне твърде често остават на тъмно заради постоянни аварии.
От ЧЕЗ заявиха, че не отказват включване и изграждане на трафопост на нито един абонат, но проблемът за потребителите е, че понякога включването може да отнеме две години.
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари
За китайските бизнесмени е много необичайно да отправят публични нападки към правителството