Поставят ли търговските вериги прозводителите в безизходица?

БГ Бизнес

Добре звучало малките производители да стоят на отделен щанд, но така стоката им нямало да се продаде

Вчера правителството отправи остри критики към някои от политиките на търговските вериги, а премиерът дори намекна за съмнения за отклоняване на ДДС. НАП на свой ред започна проверки за източване на ДДС.

Според изпълнителния директор на Сдружение за модерна търговия Йордан Матеев е странно да се хвърлят обвинения към цял сектор, който през последните 15 г. е допринесъл за изсветляване на българската икономика. По думите му трябва да се фокусираме върху високата цена на тока за бизнеса, например. Друг проблем е сивият сектор, който „поставя всички честни приоизводители в неравностойно положение”.

„Има един куп проблеми, които българското правителство трябва да реши”, заяви Матеев. По повод таксите, които търговските вериги въвеждат, той коментира, че става дума не за подаръци за определена фирма, а за маркетингов похват за рекламиране на стока.

„Често не се разбира, търговската верига продава търговски услуги. Важният въпрос е не дали въвеждат една или друга такса, а дали има конкуренция, която да доведе до най-добри условия за всички”, поясни Матеев.

По думите му добре звучало малките производители да стоят на отделен щанд в магазина, но когато една стока се отдели от останалите, това бил най-сигурният начин да не се продаде.

Според изпълнителния директор на Съюза на производителите в България - Пламен Грозданов на ниво ЕС трябва да се намери форма на регулация, която да включва регулативен режим и саморегулация. Според него нито едното, нито другото работят самостоятелно.

„Преди 5 г. беше табу да се говори срещу търговските вериги. Придобиха такава огромна мощ и пазарна сила, че сега ако има конкуренция, тя е между тях, но липсва по отношение на доставчиците”, заяви Грозданов. Според него между веригите и доставчиците няма преговори, а условия, които доставчиците или приемат или са обречени да затворят бизнеса си.

Йордан Матеев обаче смята, че не може да става дума за картел. Той поясни, че КЗК е откривала картел при производителите, но не и при търговските вериги, които също били подложени на проверки.

Според Матеев е некоректно е да се говори за монопол в случая, тъй като 45% от пазара се държи от веригите с 2 и повече каси, а всичко останало били пазари и малки магазино. „Веригите се конкурират, за да качат на своите рафтове най-добрите продукти”, увери шефът на сдружението.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст