1 USD
1.82822 BGN
Петрол
Bitcoin
$60,080.8

Патентът – задължителна защита на добрата идея или скъпо удоволствие

БГ Бизнес

Може ли да си го позволи българският IT бизнес? Отговор от Филип Вълев, специалист по патентите в SAP Labs

Какво е значението на патентите в сектора на информационните технологии и дали защитата на добрите идеи е възможна и постижима за българските фирми? На какво ниво е патентното право у нас, догонваме ли американците и европейците? Може ли една радикална иновация, прекалено налудничава за всички днес, да се окаже в основата на успешен продукт в бъдеще? С тези въпроси се обърнахме към Филип Вълев от SAP Labs.

Филип е с голям опит в разработката на финансов софтуер и неговата интеграция. През последните шест години работи като специалист по патентите, защитата на интелектуалната собственост и софтуерните патенти в SAP Labs България. Завършил е Техническия университет в София, където е изучавал компютърни науки и Софийския университет „Св. Климент Охридски” със специалност „Право”. Регистриран е като патентен агент в американското Бюро по патентите и търговските марки.

Филип Вълев е един от участниците в организираните от фонда LAUNCHub PowerTalk дискусии. Неговият опит с патентите в ITсектора може да е безценен за екипите на 9 стартиращи компании в полето на информационните и комуникационни технологии от България и региона, одобрени за първоначално финансиране в размер до 30 хил. евро. Успешните проекти ще получат общо до 200 хил. евро и ценни съвети по пътя към реализацията на бизнес идеите си.

Какво е най-общо значението на патентите за IT сектора?

В голяма степен е същото като за всеки друг отрасъл на науката и бизнеса. Ролята на патентите е да защитават идеите, които са ценни, които евентуално могат да донесат приходи на една компания, да съдействат за нейното развитие, позициите й на пазара, нейното преимущество пред конкурентите.

На какво ниво е в момента патентното право у нас по отношение на високите технологии, в сравнение например със САЩ?

Трудно е да се сравнява нашата система с американската. Като цяло, българският законодател се опитва да съобразява и да синхронизира нашата система с европейската. В голяма степен нашите закони съответстват или се припокриват със законите, създадени от европейските патентни ведомства, които по отношение на софтуера са малко по-рестриктивни, в сравнение със законите в САЩ.
Трябва да отчетем и разликите между континенталната и американската, англосаксонската, правна система, която, бидейки прецедентна, е много по-динамична и много по-бързо се адаптира към развитието на науката и бизнеса, много по-лесно е да се актуализира правото.
В това отношение ние сме може би дори след европейската система, защото се опитваме да актуализираме нашето право с европейското. От тази гледна точка патентоването на високотехнологични продукти или идеи в България от една страна е затруднено, от друга – чисто пазарната ситуация е такава, че не е обосновано.

В състояние ли е стартираща компания, със своите ограничени възможности, да осигури защита за своя идея или продукт, С други думи скъпо ли е?

Като цяло, инвестицията в патент не е евтина. Като официални такси става въпрос за няколко хиляди долара. Може би сумата не изглежда голяма, но заедно с нея вървят и хонорари – плаща се на адвокатска фирма, която да води процедурата пред американското или европейското патентно ведомство. Хонорарите са в пъти по-високи от официалните такси, които събират патентните ведомства.
Наистина патентът може да осигури сериозно предимство за една фирма, особено за нова. Неслучайно, за голяма част от фондовете за венчър капитал и тези, които инвестират в стартиращи компании, едно от нещата, които могат да наклонят везните е наличието на патенти.
Съветът ми е много внимателно да се преценява дали една идея може да донесе възвращаемост за компанията и тогава да се пристъпва към инвестиция, а също да се подбират качествени партньори, с които да се търси осъществяването на цялата процедура по патентоване.

Това ли ще посъветвате младите предприемачи, финансирани от Launchub?

Да. На първо място моят съвет е да направят анализ на работата си – къде виждат предимството на своята фирма и дали в основата му не стои някаква иновативна идея, която, ако бъде открадната или бъде използвана от друга фирма с повече възможности няма да ги извади от пазара на практика и ако е така сериозно да се замислят за патентоването на тази идея. Първо на американския пазар, защото всъщност основните конкуренти, основните играчи в софтуерния бранш са там. След това на европейския пазар – там, където смятат да имат присъствие, и на българския пазар, ако той е основен за тях. Зависи фирмата накъде се е прицелила. Макар и по-трудно, патенти на софтуер могат да се вземат и в България.
Оказва се, че добрата идея отпреди 10 години може да се окаже много печеливша след 10 години. С патент за функционалност малки фирми имат възможността да получат възвращаемост, дори и чрез съдебни дела. Технологиите се развиват. Неща, които са били встрани от мейнстрийм идеите, изведнъж се оказват във фокуса на големи продукти, такива с много клиенти и оттам могат да се извадят печалби, доста добра възвращаемост, макар и след 10 години.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии