Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Реколтата на места е два пъти по-слаба, засегнати са традиционни лозарски центрове
По-малко грозде и вино тази година заради лошото време. Слаба реколта, на места с два пъти по-нисък добив, отчитат производителите. Очакванията като цяло са добивът да бъде с около 60 000 тона по-малко, отколкото през миналата година.
На фона на лошите добиви идват и лоши новини за износа ни - страната ни губи все повече външни пазари като вече е извън първите 15 страни производителки и износителки на вино. Преди 25 години България е била в Топ 5 и е изнасяла 1 милион бутилки дневно."
По-малко, но по-скъпо
За да се направят 700 милилитра вино трябва най-малко 1 килограм грозде. Тази година лошото време е развалило близо 40% от реколтата. Това означава, че виното ще бъде двойно по-малко - 110-120 000 тона. Това лозе се е отплатило на стопаните си с добър добив, но с цената на двойни и тройни разходи и обработки.
"В порядък мога да кажа, че при нормални пръскания по 5-6 в рамките на една лозарска година, тази година сме направили 12", обясни управителят на винарска фирма Добрина Палаурова.
Най-тежко пострадали са най-плодородните райони - Благоевградски, Петричко и Мелнишко. Проливните дъждове разводнили гроздето, а студът и липсата на слънце свалили захарността му.
"Тая година голям проблем бяха градушките. Градушката пада на малък ареал и може на 2 километра от мястото, където едно лозе е напълно унищожено друго изобщо да не е засегнато", посочи Радослав Радев от Националната лозаро-винарска камара.
Резултатът е около 40% по-скъпо грозде. Ще доведе ли това да поскъпване на виното? "Смятам, че винопроизводителите просто ще остане за тяхна сметка това по-скъпо грозде, защото си дават сметка, че има стагнация и ако повишат цените ще понижат продажбите си", смята Красимир Коев от Изпълнителната агенция по лозята и виното.
Горчивият опит е довел бранша до решение за масово застраховане - в момента се разработва специален застрахователен план за малки и по-големи производители, който да гарантира труда им от догодина.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб