Португалия предупреждава Ryanair, че не може да отказва хартиени бордни карти
Онлайн насоките на превозвача уточняват, че отпечатаните на хартия бордни карти няма да бъдат приемани
БГ Бизнес
Вижте какво показват данните от най-новия Индекс за дигитална икономика и общество в ЕС
Въпреки че отбелязва прогрес във внедряването на дигиталните технологии в различни сектори, България е на предпоследно място по този критерий в целия Европейски съюз. Това показва най-новият Индекс за дигитална икономика и общество (Digital Economy and Society Index), който проследява прогреса на страните в ЕС в тази област.
Проучването включва пет различни критерия: свързаност, човешки капитал, използване на интернет, интегриране на дигитални технологии и електронни обществени услуги. На база цялостно представяне България попада в групата на страните с най-ниски резултати, която включва още Румъния, Чехия, Гърция, Кипър, Унгария, Хърватия, Полша, Словения, Словакия и Италия. Отличници в използването на дигиталните технологии и услуги в ЕС и лидери в световен мащаб са Дания, Швеция, Холандия и Финландия.
Едва 54% от българските домакинства имат фиксирана широколентова интернет връзка, като почти половината от тези домакинства (47%) имат бърз интернет, показва проучването. България се представя най-добре при използването на интернет, като по този критерий тя се нарежда на 20-то място в ЕС. Интернет потребителите в страната използват интензивно различни социални мрежи, провеждат гласови или видео разговори (82%), четат новини онлайн (74%) и слушат музика, гледат филми или играят игри онлайн (57%).
Въпреки че българските интернет потребители заемат водещи позиции, когато става въпрос за участие в социалните мрежи или провеждането на разговори онлайн, те избягват да извършват финансови транзакции по електронен път. Едва 8,5% от тях използват онлайн банкиране и само 28% пазаруват онлайн, което оставя България далеч зад повечето европейски страни. Авторите на проучването отбелязват, че това е едно от основните предизвикателства пред страната, защото успехът на една дигитална икономика зависи частично и от видовете дейности, които потребителите извършват в интернет пространството.
Изследването показва, че в България съществува сериозна пропаст между гражданите и дигиталните им умения. Въпреки че днес работещите в почти всяка сфера се нуждаят от основни компютърни умения, само 34% от българите притежават такива, което спира икономическото развитие на страната.
България освен това има и един от най-ниските дялове на заети в сферата на информационните и комуникационните технологии (1,7% от всички работещи), както и на хората на възраст 20-29 години, които притежават диплома за висше образование в сферата на науката, технологиите и математиката (1,3% от българите на тази възраст).
Бизнесът в България също може да се възползва повече от дигиталните технологии, сочи още проучването. Едва 5,5% от малките и средни предприятия в България предлагат продажби онлайн, още по-малко от тях пък продават онлайн към други страни членки (2,1%). Българският бизнес може да повиши конкурентоспособността си, като засили присъствието си в социалните мрежи и като разчита повече на облачни услуги.
Предлагането на електронни обществени услуги е показателят, по който България се представя най-слабо. Въпреки малкия напредък, който е направила, страната остава на последно място в ЕС. Изследването отбелязва изоставането на България във въвеждането на електронно правителство и електронно здравеопазване.
Степента на използване на електронни услуги от страна на личните лекари е показателна: само 8,7% от личните лекари в България обменят медицински данни по електронен път (36% в ЕС). Същевременно по-малко от 5% от личните лекари у нас изпращат рецепти до фармацевти онлайн.
Онлайн насоките на превозвача уточняват, че отпечатаните на хартия бордни карти няма да бъдат приемани
България и Румъния общо ще получат 7,86 млн. евро за 88 зарядни станции
ChatGPT влиза в ролята на финансов експерт