1 USD
1.82447 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,461.2

Чуват ли успелите в бизнеса добри идеи от младите предприемачи в България?

БГ Бизнес

Могат ли големите проблеми да се решат от малките и има ли монопол върху идеите?

Както отбелязват от Eleven, големите идеи изникват неочаквано, “излюпват” се често на самия предел на икономическите сектори, технологии, научни дисциплини и общества. И както изтъкват хората от фонда за рискови инвестиции, има ли по-добра сцена за следващия голям пробив в информационните и комуникационните технологии от София – градът, който среща Запада с Изтока, технологиите с древните традиции, IT специалистите и хакерите, където животът не е загубил своя чар и вкус.

Стартъп акселераторът Eleven разполага с 12 млн. евро и с техническата подкрепа на Google. Той ще помага на повече от 200 стартиращи компании в следващите 3 години, като осигурява начално финансиране до 200 хил. евро и използва модел „3+3”. Екипите първо ще преминат през тримесечна интензивна акселераторска програма, следвана от още три месеца на подпомагане за таргетиране на потребители в ранен етап на развитие.

Попитахме двама от менторите, поканени от Eleven да дадат насоки на екипите, одобрени за първоначално финансиране за тяхното замерване на пулса на младите предприемачи у нас и за това може ли добра идея от България да покори света.

Бен Барокас, генерален мениджър "Развитие на пазара и банерна реклама" в Google

Снимка: Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков
Преди да се присъедини към Google, Бен е основал Admeld, първата платформа за оптимизиране на рекламния инвентар на онлайн издателите (supply side platform). Предишната му позиция е била вицепрезидент на JumpTV, отговарящ за рекламния бизнес. За шест години е сменил четири длъжности в AOL, включително директор „Развитие на рекламния продукт”, мениджър на инвентара, управление на трафика и качествения контрол. В момента Бен участва в комитета на IAB за рекламните мрежи и борси. Той е редовен лектор по теми като стратегии за капитализиране на онлайн съдържание, програмирана оптимизация на рекламен криейтив спрямо всяка една импресия, анализ на данни и автоматизирано закупуване на рекламно пространство в реално време.

Когато съветвате младите предприемачи да мислят в големи мащаби, но да започнат в малки, какво имате предвид с това?

Да можеш да решиш голям проблем е чудесно. Мисля, че когато се опитват да го правят най-амбициозните предприемачи е доста вълнуващо. Но, за да се постигне напредък, тези големи проблеми трябва да бъдат разделени на малки индивидуални порции, които могат да се решават. Всяко голямо пътешествие започва с една малка крачка. Винаги стигате до края, ако го правите на малки стъпки и напредвате всеки ден. Затова – мислете в големи мащаби, как да решите голям проблем, но започнете с малките неща, които разбирате и с които можете да напреднете!

Кажете ни нещо за триъгълника „Социално-Локално-Мобилно”, защо е важен за стартиращите компании?

Връзката между тези три елемента дава големи възможности. Създаването на приложения, замислени за нуждите на конкретна общност, ще промени света, както развития, така и развиващия се.
На второ място – повечето хора взаимодействат с онлайн пространството посредством мобилните си устройства. В същото време 40% от запитванията в Интернет са свързани с неща, които са в непосредствена близост до потребителя.
А от социална гледна точка, много важно е да получите обратната връзка от хора, които познавате. Това засилва ефекта на онова, с което се занимавате. Виждаме го в разрастването на Google+, Facebook, Twitter.
Мисля, че съчетаването на тези три мащабни елемента – „Социално-Локално-Мобилно” – по някакъв начин ще предопредели развитието на следващата вълна от успешни стартиращи компании.

Джон Брадфорд, изпълнителен директор на Springboard и съосновател на Eleven

Снимка: Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков
Джон Брадфорд основава стартъп акселератори и много обича да помага на стартиращи компании и техните създатели да откриват истинския си потенциал. През последните две години е помогнал на 12 мултифирмени акселератора, от Монреал до Москва, задават се и много други. След като стартира първия в Европа bootcamp акселератор през 2009 г. – The Difference Engine, Джон помага и за основаването на Springboard, сега базиран в Кеймбридж и Лондон. Основател е и на Ignite100 – наследник на The Difference Engine, който комбинира 13-седмичен акселератор с последващо финансиране от 160 хил. долара за всеки екип, както и Startup Wise Guys в Естония и TexDrive в Москва. В миналото Джон Брадфорд работи в различни стартъп компании в Лондон, из цяла Европа, Австралия, а също и в САЩ. Съосновател е на Eleven в България.

Г-н Брадфорд, чухте ли някоя наистина интересна идея от младите предприемачи в България?

Абсолютно. Няма да разкривам подробности, но това, което е важно да отбележим е, че Америка или Лондон нямат монопол върху добрите идеи – те могат да дойдат отвсякъде.
Тази сутрин имах среща с екипите в Eleven и определено има две три идеи, за които си помислих: „Уау, мога ли това да го ползвам още днес?”.

Сещате ли се за успешен бизнес, изникнал от програма, подобна на тази на Eleven?

Да, разбира се. Мисля, че на успеха може да се погледне от два различни ъгъла. Случвало се е екипи да се включат в програми като тази и три месеца по-късно да се откажат. Това обаче също е нещо позитивно – да откажеш хората от лошите идеи и да ги насочиш към добрите е важно. В същото време да намериш хората с наистина добри идеи и да ги подкрепиш, да ги изкараш по-бързо на пазара – това е нещо много стойностно. Това се случва и не трябва да се подценява. Подкрепата, която могат менторите да дадат на предприемачите е изключително ценна.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии