Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Причината - свободната конкуренция и по-високите разходи за персонал
Криза в Български пощи - само за година загубите в компанията надхвърлят 9 милиона лева. В същото време са скочили разходите за персонала.
Експерти и икономисти изнесоха тревожни данни за Българските пощи. В условията на свободна конкуренция компанията продължава да държи най-голям пазарен дял, но въпреки това отстъпва и то сериозно.
За трета поредна година приходите спадат драстично - от 160 милиона лева през пиковата 2008 г. до 130 милиона през миналата година и така заковават на нивата от 2006-а.
Стъпките назад се дължат и на по-високите разходи за персонал. Само за няколко години те са скочили с 20 милиона лева. Според икономическите анализатори това е необосновано на фона на вълната от съкращения.
И още нещо - оказва се, че 70% от служителите в Български пощи са със средно образование, а в тяхната квалификация не инвестира никой. Затова анализаторите смятат, че кризата в Български пощи е криза на персонала и човешкия фактор. Младите хора са малко, а средната работна заплата в компанията е около 500 лева.
„Фактите показват, че над 45% служителите на Български пощи са над 50 години, а общо над 73% от служителите са със средно образование. Това само по себе си не предполага ниска производителност на труда, но е важно, когато става въпрос за бързо развиващ се сектор да се отделят средства за повишаване на квалификацията на персонала”, коментира Явор Алексиев - Институт по пазарна икономика.
Пенка Колибарова е един от младите служители в клон на Български пощи в Пловдив. Работи като касиерка вече 10 години и признава, че заплащането не е добро.
„Ангажиращо е, приятно е да общуваш с хората, освен това научаваме непрекъснато все нови и нови неща, колкото и странно да изглежда. Това, което е било в Български пощи през последните 10 години, няма нищо общо с това, което е сега”, споделя служителката.
Реформирането на компанията е свързано с нови съкращения и макар че част от персонала вече е освободен, само за няколко години разходите са скочили с 20 милиона лева. Част от парите са платени като обезщетения, обясниха от ръководството на Български пощи.
„Освободихме около 2-3 хиляди души, а това са изплатени пари под формата на обезщетения - 7 работни заплати, които със сигурност ни натоварват”, казва Деян Дънешки - главен изпълнителен директор на Български пощи.
Загубите от над 9 милиона лева се дължат на комплекс от причини, сред които либерализирането на пазара на пощенски услуги и изоставането във внедряването на нови технологии.
След горчивия опит с Българските железници, експертите призовават за по-бързи темпове в реформите. Преструктурирането на пощенската мрежа върви бавно, нужни са още съкращения на хора - категорични са икономистите.
Препоръчва се и закриване на пощенски клонове, особено в малките населени места, където служителите са най-неподготвени и ниско квалифицирани, а на места компютрите все още са лукс. Говори се още и за частична приватизация на компанията, но всичко това в бъдеще време и с препоръчителен характер.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб