Българска магистрала "краде" трафика на сърбите

БГ Бизнес

В Белград гледат с безпокойство на новия коридор Русе - Истанбул

Водещите към Турция български магистрали ще бъдат освободени от митнически и гранични процедури и това може да се окаже проблем за Сърбия, съобщава днес белградското радио Б92.

С националната си магистрала от Русе през Велико Търново и Свиленград към Истанбул България значително ще подобри пътната си мрежа, посочва радиото. Цели две магистрали през страната ще водят към най-големия турски град. Едната вече е сериозен конкурент на сръбския Коридор 10. - това е Коридор 4, който свързва Германия през Унгария, Румъния и България с едно разклонение към Истанбул и с друго към Солун, отбелязва Б-92.

Радиото съобщава, че Катар вече е проявил интерес към участие в този проект, разчитайки на потенциала на България като транзитна страна между Изтока и Запада.

Проектирането на трасето, според изказвания на отговорни лица в България, ще продължи една година. Шест месеца са необходими за процедурата по търга, а самото изграждане ще отнеме две години. В момента България разполага само 500 км магистрали, посочва сръбското радио. Изграждането на магистрала с дължина 300 км от Русе към Истанбул ще струва според някои оценки до 1 млрд. евро. Изчислява се и пътната такса, която ще бъде 10 - 15 лева.

В началото на май регионалният министър Лиляна Павлова обяви в „Тази сутрин”, че България може да се превърне във важен транзитен пункт в Европа. Новата инициатива на правителството предвижда изграждането на трасе по маршрута Русе – Велико Търново – Свиленград – Истанбул. Така европейският коридор номер 9 ще свързва по-бързо Босфора с "Дунав мост", а оттам с Европа и Русия.

Към проекта се очаква инвеститорски интерес от Катар, Оман и Китай. За инвеститорите трасето по черноморското крайбрежие не било така привлекателно заради по-слабия трафик. Вече тече подготовката на документацията за конкурсната процедура, която може да отнеме половин година.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст