Биткойнът достига рекордни стойности и се насочва към 100 хил. долара
През тази година стойността на криптовалутата е нараснала двойно
Още за правата и задълженията на потребители, попаднали в подобна ситуация
От няколко седмици трите мобилни оператора масирано предупреждават длъжниците, че ако не изчистят сметките си ще отидат на съд.
В последните няколко седмици bTV получи десетки писма и зрителски обаждания от хора, на които са позвънили, за да им бъдат изискани стари задължения за мобилен телефон. Обажданията са от колекторски фирми, които са поели събирането на задълженията.
По данни на Асоциацията на колекторските агенции, най-голямата сума, която имат да съберат, е именно за неплатени сметки - 40% от цялата им работа или над 1 млрд. лв.
Важно е за клиентите да знаят, че старите задължения към мобилните оператори имат тригодишна давност. После длъжниците не могат да бъдат осъдени заради неплатена сметка, но пък мобилните оператори и колекторите имат право да искат неизплатените суми.
Преди два дни заплатата на Веселина е била запорирана. От банката жената разбира, че е дадена на частен съдебен изпълнител заради неплатена сметка към мобилен оператор от 2010 г. Сумата е 92 лв., които с лихвите и съдебните разходи са станали 700 лв.
Веселина никога и по никакъв начин не е била уведомявана за това. „Аз имах повреден мобилен апарат, който не ползвах три месеца. И аз отидох и най-добросъвестно си платих таксите, нищо че не съм ползвала услугите. И след това незнайно как са се появили тези изговорени за един месец 92 лв.”, казва жената.
От няколко седмици подобни сигнали постъпват непрекъснато в Комисията за регулиране на съобщенията. Те напомнят, че мобилните оператори са длъжни да уведомяват с SMS или с писмо с обратна разписка, че клиентът дължи пари или че задълженията му се прехвърлят на фирма за събиране на дългове.
„В един момент някои клиенти се оказва, че са със задължения и наложени запори на имоти, включително имахме два случая, при които им беше наложен запор за пътуване в чужбина, без те да знаят”, обясни пред bTV Веселин Божков от Комисията за регулиране на съобщенията.
Проблем имат и телекомите - откакто хората могат да сменят свободно своя мобилен оператор, много клиенти просто отиват при конкуренцията и решават да не плащат натрупаните сметки. Понякога обаче става въпрос за задължения на 4-5 години, които са с изтекла давност - според експертите те не се дължат.
„Или нищо да не възразявате, когато сте получили писмото първоначално, или когато вече чрез частен съдебен изпълнител са ви потърсили, да възразите в двуседмичен срок”, обясни Лидия Делирадева от Центъра за човешки права.
Пак според експертите Законът за защита на личните данни не позволява мобилните оператори да прехвърлят вашата лична информация на трети лица, било то и колекторски фирми - факт, от който клиентите могат да се възползват при търсене на правата си.
Поискахме и получихме официални отговори от трите мобилни оператора и Асоциацията на колекторските агенции - по думите им, наказателна акция към стари длъжници няма, а обемът им работа по просрочени задължения е същият като миналата година. Те напомнят също, че прехвърлянето към друг мобилен оператор не анулира досегашните сметки и месечни такси и те са в правото си да търсят просрочените задължения от некоректните платци.
През тази година стойността на криптовалутата е нараснала двойно
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари