1 USD
1.84113 BGN
Петрол
Bitcoin
$27,629.6

За какво да внимаваме при зимните гуми?

Задава се обилен снеговалеж, готови ли са колите?

Пригответе си за сняг, и себе си, и колите си! От днес зимата се връща с пълна сила, прогнозират синоптиците. Очакват се обилни снеговалежи, като неминуемо ще има и поледици. В този случай шофьорите трябва да са изключително внимателни. 

Ясно е, че всеки съвестен водач вече е сменил гумите си със зимни. Според изискванията от 15 ноември до 1 март шофьорите са длъжни да карат с „гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми, чиято дълбочина на протектора е не по-малка или равна на 4 мм”. Глобата за шофиране с износени или повредени гуми е 50 лева. Автомобилът може да бъде изваден от движение само в случай на разкъсване на повърхността на гумата. Във всеки случай съветът на специалистите е зимните гуми да се използват независимо дали има сняг или не, когато температурите паднат под 7°C. Ако не знаете дали гумите ви имат достатъчно дълбоки канали, най-лесният начин да проверите е с монета от 1 лв. – ако външният ринг потъва в гумата, значи дълбочината е над 4 мм, съветват от "Активни потребители". 

Производителите пък съветват зимните гуми да са на възраст не повече от шест години. Със сигурност новата гума се държи по-добре от старата, но и тук има нужда от пояснение, защото нова гума от съмнителна марка може да е по-опасна от гума на няколко години от доказан производител. Но със или без специален закон, най-добре е всеки потребител да се сдобие с качествени зимни гуми. Причината е, че те ще увеличат сигурността ви на пътя. С летни гуми в студено време имате удължен спирачен път, защото те се втвърдяват и губят сцепление с настилката на пътя. Без зимни гуми дълбочина на грайфер дори и от 4 мм нагоре трудно ще ви осигури безопасно спиране. Но имате и друг риск. Редица застрахователи отказват да изплатят застраховка при инцидент през този сезон, ако са използвани всесезонни или летни гуми.

Опасните гуми

С любовта си към далаверата ние сами създаваме явлението “менте” при зимните гуми. Гумите втора употреба са враг номер едно на безопасното шофиране. Обувайки автомобила си с гуми втора ръка, ние залагаме огромни рискове.

Защо гумите са изхвърлени от предишния собственик? Не съществуват гуми, които се свалят, за да бъдат препродавани или да продължат да изпълняват функцията си след изчерпване на потенциала си.

Снимка: iStock
При какви условия е експлоатирана гумата втора ръка? Никога не можем да получим истинския отговор на този въпрос. За нас остават тайна и щетите, нанесени върху каучуковото изделие. Дори външно да изглежда читава, без уред не би могла да бъде преценена точната амортизация.

Защо решаваме, че можем да рискуваме безопасността си – дали гумата ще гръмне по време на движение, дали няма да спрем при опасна ситуация, дали при мокра настилка ще попаднем в аквапланинг... За съжаление, българският клиент най-често прави максималния компромис – с гумите.

Друг враг на безопасността са неподходящият вид комплект гуми за автомобила. Не са рядко случаите, когато собственици на скъпи возила предпочитат да спестят от “обуването” на луксозната си лимузина или джип. Търсят “нещо по-евтинко” и монтират гуми, които не отговарят на изискванията за съответния автомобил. Известно е, че всеки производител предвижда и препоръчва определен вид гуми за моделите си. Неслучайно каучуковата стока е обозначена с индекси, между които са скоростен и товарен. Свикнали сме да търсим и купуваме гуми като се водим само по един показател – размера. Малко са хората, които отчитат факта, че един и същ размер може да бъде произведен за различни автомобили. Килограмите, които може да понесе съответната гума, както и скоростта, при която тя функционира безопасно, са критерии, които са изключително важни, но малко известни.

Разликата между скъпата и евтината гума може да бъде фатална. Високите динамични и технически характеристики на мощните коли изискват “прецизни” гуми. Десет метра разлика в спирачния път могат да бъде решаващи за изхода от рискова ситуация на пътя.

Некоректният търговец е третият фактор, оформящ явлението “гуми-менте”. Когато върху гумата част от маркировките са изтрити, това е сигурен сигнал за съмнение и повишено внимание. Нечетимите индекси подсказват, че търговецът прикрива нещо нередно. Случва се завод да произведе гуми с дефект. Вместо да бъдат унищожени те се изкупуват за ползване от селскостопански машини, каруци или други превозни средства, които не предполагат движение с висока скорост. По сложните пазарни пътища обаче тази стока често се връща в сервизите и се препродава за леки автомобили като нова. Задължително условие за производителя е при реализиране на дефектна стока да я обозначи с траен индекс, който уточнява за какво натоварване е подходяща. Нелоялният търговец обикновено изтрива точно тази маркировка, за да пласира изделието като ново.

За всесезонните гуми се носят два типа легенди. Често търговецът в желанието си да продаде стоката разказва на клиента, че всяка гума е всесезонна. Това е и най-разпространената неистина. Втората е, че няма такъв тип гуми. Това също не отговаря на реалността.

Всесезонните гуми са изключително подходящи за конкретни райони в Европа, предвид целогодишните температури, рядко падащи под 0 С°. Такива са Гърция, южната част на Италия, Испания, Португалия, повечето от районите в северната част на Стария континент, които са в близост до големите водни басейни.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерия

Домбровскис: Жизненоважно е България да не се разколебава по пътя към еврото

Coldplay
+6

Галерии