
Следващото най-богато поколение ще бъде Gen Z – и ще го постигне без работа
Gen Z ще се превърне в ключов играч в глобалната икономика
Екипът на bTV Бизнес Новините провери какво се случва на българския пазар
Тази година великденските лакомства идват с неочакван привкус – този на инфлацията и практиката, известна като "шринкфлация". Докато потребителите в Австралия установяват, че плащат повече за по-малко шоколад, същата тенденция тихо се прокрадва и на българския пазар.
Австралийската организация за защита на потребителите Choice алармира, че някои от най-популярните продукти на големите прозводители на шоколадови изделия са загубили част от грамажа си, но са запазили – или дори повишили – цената си. Пакет от 24 великденски яйца, който през 2024 г. е тежал 408 г. и е струвал 12,50 долара, сега се предлага в по-малък вариант – 22 яйца и 374 г., при цена от 15 долара. На практика това е поскъпване от 31% за 100 г. шоколад.
Подобна е ситуацията и при други продукти - мини яйцата на един от най-известните марки за сладкиши са с 27% по-малко грамаж, но на същата цена, а някои лакомства като златното шоколадово яйце са с 60 г. по-леки, но без промяна в цената от 20 долара.
Проверка на bTV Бизнес Новините в голяма търговска верига у нас показва, че великденските шоколади и в България са станали по-скъпи – макар производителите засега да не са прибягвали открито до намаляване на грамажите.
Цената на класическото шоколадово зайче на популярна марка шоколади у нас например е нараснала от 2,96 лв. през 2023 година на 3,99 лв. през 2025 година. Мини яйцата на друг бранд за шоколад пък вече струват 7,68 лв., при 5,49 лв. преди две години – скок от близо 40%, без промяна в грамажа.
Дори подаръчните комплекти с играчка са поскъпнали с 2 лева.
Зад по-високата цена на великденския шоколад стои не просто търговска алчност или маркетингов трик. Това е резултат от съвпадението на няколко икономически фактора с глобален мащаб - шоково поскъпване на какаото, натиск върху веригите за доставки и продължаващата инфлация.
От 2022 г. насам цената на какаото на световните пазари се удвои, а през януари 2025 г. достигна исторически връх от над 11 000 евро за тон. Причината са слабите реколти в Западна Африка – регион, който осигурява над половината от световното производство на какаови зърна. По-конкретно, сушата и климатичните аномалии в Гана и Кот д’Ивоар удариха сериозно добивите, а заради ограниченото предлагане пазарът реагира с рязко поскъпване.
След пиковите стойности цената временно се коригира надолу, но към края на март отново пое нагоре, достигайки около 7 254 евро за тон – все още с близо 70% над средното ниво отпреди две години.
Много от водещите производители на шоколад твърдят, че са се опитали да поемат част от разходите, но в дългосрочен план са били принудени да реагират – или чрез вдигане на цените, или чрез по-малък грамаж, пише The Guardian. Пазарно приемливият компромис обаче рядко работи в полза на потребителите и тази година на великденската трапеза шоколадовите изкушения ще са по-скъпи от всякога.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Gen Z ще се превърне в ключов играч в глобалната икономика
Ето с колко са се качили цените у нас през 2024 година
Протекционизмът подкопава производителността в дългосрочен план, казва тя