Променят съдържанието и етикетите на някои храни

Целта на новите стандарти е да осигуряват по-качествени стоки

 

Европейската комисия предложи промени в пазарните стандарти, приложими за редица продукти на хранително-вкусовата промишленост като плодове и зеленчуци, плодови сокове и конфитюри, мед, домашни птици и яйца. Предложенията целят да помогнат потребителите за по-информиран избор свързан със здравословното хранене и намалявене разхищението на храни, съобщават от "Активни потребители".

Какво се предлага?

Етикиране на произхода. Определят се по-ясни и задължителни правила за етикетиране на произхода на мед, ядки и сушени плодове, узрели банани, както и почистени, преработени и нарязани плодове и зеленчуци (като например опаковани салатни листа). В случай на смеси, върху етикета трябва да бъде посочена и държавата (или държавите) на произход, което ще увеличи прозрачността за потребителите и би насърчило производството на съответните продукти в ЕС.

Разхищение на храни. Предложените изменения обхващат проблема с хранителните отпадъци и отпадъците от опаковки. Ще се предвиди например освобождаване от задължението за съответствие с пазарните стандарти за т.нар. „грозни“ плодове и зеленчуци (с външни дефекти, но иначе подходящи за местна/директна консумация), продавани на местно равнище и пряко от производителите на потребителите. Това се очаква да стимулира късите вериги на доставки.

Опаковане. Продуктите, предназначени за даряване, могат да бъдат освободени от основните изисквания за етикетиране. Това ще намали административната тежест.

Плодови сокове. Ще бъде възможно плодовите сокове да носят обозначението „без добавени захари“, за да се поясни, че те, за разлика от плодовите нектари, не могат да съдържат добавени захари — особеност, която не е известна на повечето потребители. Също така, върху етикетите на плодовите сокове с променен състав ще може да се поставя обозначението „сок от плодове с намалено съдържание на захар“.

Конфитюри и мармалади. Количеството вложен плод в конфитюрите ще бъде увеличено от 35% на най-малко 45% (при конфитюрите екстра качество това количество ще е 55%). Наименованието „мармалад“, което досега беше разрешено само за цитрусови конфитюри, ще може вече да се използва за всички конфитюри.

Яйца. Ще бъде разрешено използването на слънчеви панели в открити площи за свободно отглеждане на кокошки-носачки, с което ще се увеличи предлагането на енергия от възобновяеми източници. Също така маркирането на яйцата ще се извършва директно в стопанствата, с което ще се подобри проследимостта им.

Предлага се въвеждане на пазарни стандарти и за ябълковото и крушовото вино и за произхода на бобовите култури, които досега не са обхванати от пазарните стандарти. 

Цели на стандартизацията

Целта на пазарните стандарти на ЕС е да се гарантира постоянно високо качество, защита на потребителите и съгласуваност на стандартите в съответствие с международните стандарти. Новите предложения са в съответствие със стратегията "От фермата до трапезата" и целите на ООН за устойчиво развитие и се очаква да допринесат за популяризирането и навлизането на устойчиви продукти. Пазарните стандарти се отнасят както до външните качества на продуктите, така и до невидимите им качества, произтичащи от спецификата на тяхното производство (като например съдържанието на плодове в конфитюрите). Те се прилагат по еднакъв начин към европейските и към вносните продукти.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст