Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Българите все повече предпочтат малките градчета и села
Независимо от разпространеното схващане, че Южното Черноморие привлича повече родни туристи за разлика от Северното, където ходят по-платежоспособни чужденци, областта, която е лидер по печалби от гости през лятото, всъщност е Бургас.
През летния сезон на 2023-а хотелите, разположени между Обзор и Резово, са изкарали от нощувки 686 млн. лева.
Тези на север – между Бяла и Златни пясъци, се отчитат с почти двойно по-малко – само 333 млн. лв. А още по на север – от Кранево през Албена до Дуранкулак, са спечелили 116 млн. лв.
През зимата лидер по печалби са хотелиерите в Банско– за целия предходен сезон те са изкарали 76 млн. лв. от нощувки, следвани от колегите си в Боровец с 27 млн. лв. и Пампорово с 22 млн. лв., пише "24 часа". Всичко това прави 125 млн. лв., но все пак приходите на хотелите в България през същата зима са били общо 324 млн. лв. Т.е. извън трите големи ски курорта има множество малки градчета и села из Балкана, Рила, Родопите и Пирин, където туризмът също работи доста добре. Данните излизат наяве от новата система на туристическото министерство ЕСТИ (Единна система за туристическа информация), в която хотелиерите задължително попълват данните за всеки гост, и е свързана с НАП и МВР.
Заради мащабите си най-печелившата дестинация през лятото в България е Слънчев бряг. Само между май и септември многобройните хотели в този курорт са спечелили 373 млн. лв. В тази цифра влизат само нощувките, платени от гостите, но не и допълнителните услуги и приходите от заведения и атракции. Което е повече от всички приходи от нощувки през зимата в цяла България и показва, че между двата сезона все още има твърде голяма разлика.
Ръстът на приходите на Слънчев бряг в сравнение със същите месеци на 2022 г. е 10%, а приходите от 2020 г., когато имаше многобройни забрани и ограничения, отдавна са надминати.
Бургас обаче далеч не е само Слънчев бряг. Хотелите в самия град имат завидни приходи от нощувки, но и на разстояние до петдесетина километра от него в рамките на около 48 часа може да се посетят Несебър, Созопол и Поморие, които също са притегателни за туристите. А и многобройни резервати, заливи, древни крепости, малки курортни градчета, етнографски селища като Ченгене скеле, балнеолечебни центрове като този в Поморие и много атракции.
Друга област в България, която, макар и с по-скромни приходи от морските, дърпа доста туристи напоследък, е Велико Търново. Данните за тамошните хотели показват 50% ръст на приходите през 2022 г. в сравнение с предходната година – от 10 млн. лв. те скачат на 15 млн. При това са разпределени далеч по-равномерно през годината.
За 2023 г. данни има само до октомври, но те вече показват 16 млн. лв. приходи от нощувки, т.е. и там рекордната 2019 г. е надмината.
В данните за Велико Търново прави впечатление, че приходите от нощувки на български граждани са винаги двойно по-високи от тези на чужденците освен през лятото, когато е пикът на посещението на чужденци.
В самия град има общо 1613 обекта от историческото наследство на България и той отдавна се е превърнал в средище за много културни прояви. Но и около него има доста обекти, които са задължителна спирка при екскурзия в страната: архитектурно-музейните резервати “Арбанаси” и “Боженци”, Патриаршеския манастир, Хотнишкия водопад, Еменския каньон, геокомплекса Понорите, Трявна, природния парк “Българка” и много други.
Великотърновският регион е и отделен тур от картата на все по-популярния напоследък винено-кулинарен туризъм, защото в региона има множество винарни. Тук се произвеждат шардоне, мерло, пино ноар, а ако екскурзията се съчетае с близко разположените други стари столици на България – Преслав и Плиска, може да се опита и прочутият осмарски пелин, както и специалитетите на местната кухня.
Макар че Банско, Разлог, Добринище, Сандански минават за зимни курорти, през последната година има видимо нарастване на туристите в региона и през лятото, показват данните за приходите на местните хотели.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб