Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Нужно ли е да има подарък, ако компанията дава 13-та заплата?
Броени дни след началото на Коледните празници голяма част от компаниите вече раздадоха своите подаръци към служителите си. Попитахме експертa по човешки ресурси Мария Динева от Manpower какви суми отделят компаниите тази година и какви са най-честите желания на служителите.
Каква сума отделят компаниите за подаръци на служителите си тази година?
М.Д: Всяка компания определя бюджета си спрямо целите и визията за годината, най-често сумите започват от 100 лв. на човек. Все по-често виждаме и подаръци с по-висока стойност, включително и различни от обичайните.
Кои са най-често подаряваните подаръци?
М.Д.: Корпоративните подаръци най-често са свързани със самите коледни празници - чаши, лампички, играчки за елха, игри и т.н., подкрепени от аксесоар, който би могъл да влезе в употреба – брандирани с логото на компанията раница, чаша, химикал, външна батерия и прочее.
Често компании, които не предоставят ваучери за храна на своите служители през останалата част от годината, правят именно това за Коледа, като обикновено подаряват най-високата стойност в момента, а именно ваучери на стойност от 200 лева и по този начин се грижат за коледната трапеза на семействата на своите заети.
В последните години виждаме и тенденция за устойчиви подаръци с благотворителна цел – играчки, изработени от майки на деца с увреждания, включване в каузи като „Българската Коледа“ и други подобни. Нашата компания, например, тази година изпрати бюджета си за коледни подаръци на училище за деца с увреден слух в Търговище, като на клиентите и служителите си подари картичка с изписано именно това послание. Видяхме, че примера ни се последва от много други компании – наши партньори.
Имали някакви ограничения по GDPR или друга директива, които да ограничават сумите за подаръци на служителите?
М.Д.: В повечето международни компании е възприето, че подаръците към клиенти не трябва да надвишават определена стойност – обикновено от порядъка на 30 до 50 евро, което е записано и в Етичния кодекс на съответните компании. Когато става дума за подаръци към работещите в съответната организация, то стойностите са по-високи – 200 до 300 евро.
Има ли компании, които избират ваучери пред подаръци?
М.Д.: Да, при това много често – както за служителите на компанията, така и за техните деца. Често разпространени са ваучерите за книжарници, детски магазини, такива за спортни стоки. В последните години все по-често наблюдаваме и подаряване на ваучери за преживявания и обучения, на стойности от 200 до 1000 лева. Все повече компании търсят креативни предложения и смислени дългосрочно подаръци, вместо вещи, които да бъдат бързо захвърлени.
Кой е най-безсмисления подарък, който компаниите подаряват и служителите обикновено не харесват?
М.Д.: По Коледа всички харесват подаръците, но онези, които подаряват обикновена вещ, несъобразена с конкретния човек и неговите интереси, не персонализирана – обикновено харчат бюджетите си без да постигат ефект. Много организации подаряват подаръци с оглед на тяхната сфера на работа – производства на кроасани подаряват кашон с кроасани, винарни подаряват хубаво вино и прочее. При всички случаи служителите се радват най-малко на календари и тефтери с логото на компанията, особено ако работата им не изисква писане в тефтер например.
Кои са компаниите, (от наблюденията ви) които можете да отличите като такива, които подаряват интересни неща. Какви?
М.Д.: Споменатите по-горе кариерни ориентирания например бяха най-добре възприети от телеком компания, няколко технологични такива и големи работодатели от ритейл сектор. Банки подаряват обучения. ИТ компании подаряват екскурзии. Това са обикновено лидерите като работодатели на пазара на труда, това са и „лидерите“ в корпоративните подаръци.
Ако компанията реши да даде 13-та заплата, нужно ли е да има и подарък?
М.Д.: Обикновено се очаква, да, особено ако 13-тата заплата е обичайно получавана. Тя е ценена по-високо от подаръка, но е далеч от обичайния жест, който човек очаква да получи в края на годината. Той може да бъде ваучер за храна или комплект коледни чаши – но определено следва да го има.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб