Какво е компания еднорог и къде е България в света на най-иновативните

БГ Бизнес
 

Каква е приликата между митичното създание и стартиращите компании оценени на над 1 млрд. долара

Всяка година в българския език влизат десетки нови думи, други съществуващи обаче придобиват нов смисъл.

Така е и с думата „еднорог“. Доскоро това означаваше единствено митичното създание изобразено като кон с един рог на главата, което притежава митични сили и можете да го видите изключително рядко според различни поверия.

Снимка: iStock

В днешния ден, особено във финансовия и технологичен свят обаче думата еднорог е придобила ново значение. Това е частна компания, която не е направила своето първично публично предлагане на регулиран пазар, създала нов продукт (най-често технологичен, финансов или такъв получен от в комбинация от двете – бел. ред.), но вече е оценена на 1 млрд. долара. Има и някои по-специфични изисквания, като това например в процеса си на разрастване и на набиране на нов капитал, да е подкрепена от местен фонд за рискови инвестиции.

Тук е важно да отчетем една прилика между новото и по-традиционното схващaне за думата еднорог у нас. Основното сходство между двете е, че са изключително редки и притежават редица качества. Според легендите митичното създание може, потапяйки своя рог в отровена или замърсена вода в някое езеро, да я превърне в чиста и подходяща за пиене.

Точно, както еднорогът прави своята магия, така и компаниите придобили или придобиващи такъв статут искат да трансформират отровното в полезно, хаосът в нов продукт, който да бъде годен за употреба от хиляди и милиони потребители.

Факт е и че такива компании се срещат рядко. По данни на консултантската компания CB Insights, към края на февруари 2022 г., в света вече има над 1066 компании еднорози, като тяхната обща пазарна оценка е в размер на над 3,5 млрд. долара. За сравнение, през август 2019 г. е имало 394, компании отговарящи на определението с пазарна оценка от 1,2 млрд. долара. Т.е за две години и половина броят на компаниите и размерът капиталът вложен в тях е нараснал почти три пъти.

Кои са най-големите световни компании еднорози?

Снимка: iStock

На първо място това е китайският технологичен гигант ByteDance, който стои зад разработването на най-популярната социална мрежа сред най-младото поколение TikTok, която превърна кратките видеа в култ. В момента приложението се използва активно от над 1 млрд. души по света. То е третото по този показател след Facebook и Instagram.

Пазарната оценка на компанията към средата на 2021 г. е оценена на 400 млрд. долара. Тя се занимава още с медийна и ИТ дейност.

Втора в класацията на Wikipedia за компании-еднорози е отново китайска  - Shein, която се занимава с рекламата и продажбата на дрехи. Тя е обърната към масовия потребител в Поднебесната империя. Компанията разполага с над 10 хил. души екип. Нейната пазарна оценка е 100 млрд. долара.

Снимка: spacex.com

Третият по пазарна оценка еднорог е SpaceX, който превърна мечтата за пътуване в космоса в реалност. Разбира се за по-заможни клиенти. В момента на Международната космическа станция се намират четирима туристи, които бяха транспортирани до там с разработената от компанията капсула Crew Dragon. Компанията на най-богатия човек на планетата Илон Мъск иска да изпрати човек на Марс още това десетилетие, благодарение на разработения от нея Starship. Пазарът към този момент оценява компанията на около 100 млрд. долара също.

Къде е България?

На 1 март тази година стана ясно, че създадената от българи компания Финтех, специализирана в разплащанията Payhawk, е получила пазарна оценка от над 1 млрд. долара. Това стана след последния, пети до момента кръг от набиране на капитал.

„Винаги сме знаели, че можем да изградим голяма компания, ако адресираме значим проблем на голям пазар. Големината на възможността и днес е двигател на нашия растеж и амбиция. Всеки служител, който се занимава с фирмени плащания, усеща, че трябва да има по-добър начин да го прави, но този огромен проблем никога не е бил решаван от силен продуктов екип с хардкор инженерно образование. Именно това предлага Payhawk на пазара“, коментира Христо Борисов, главен изпълнителен директор и съосновател на Payhawk.

Снимка: PayHawk.com

Освeн Борисов (в средата), начело на компанията са други от съоснователите: Константин Дженгозов (вляво), който е главен финансов директор и Бойко Караджов, който е нейният главен технологичен директор

Payhawk, която е от близо четири години на пазара предлага услугата си за бизнес клиенти, които искат да улеснят разплащанията си.

Бизнес, който иска да работи с платформата получава банкова сметка с IBAN от нея, който може да свърже със своята, като от там могат да се теглят или вкарват средства. Клиентите от своя страна могат да издават на служителите си виртуални или физически карти за разплащане. Така бизнесът може да контролира и да налага бюджети по тези карти и да улесни счетоводството си, като неговите служители директно ползват картите при разплащане на фирмени разходи при покупки на провизии, командировки и др.

Друга българска компания Gtmhub, която се занимава със разработването на софтуер подпомагащ управлението на фирми през ноември получи финансиране от 120 млн. долара.

Всичко това идва да покаже, че еднорозите макар и митични и рядко срещани могат да се появят навсякъде и че това е въпрос не само на добра идея, но и на превръщането и в реалност за потребителите.

Автор: Спас Стамболски

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст