
Три за щастие: Мъск обеща да създаде нова партия в САЩ
Ще разбие ли милиардерът двупартийната система на Америка?
Как се определя колко трябва да получите?
За всеки шофьор е от изключително значение да има застраховка „Гражданска отговорност“, тъй като тя обезпечава финансови вреди при произшествия. От „Активни потребители“ обаче сигнализират, че застрахователите не изплащат в пълен размер дължимите обезщетения. Какво всъщност означава „правото на обезщетение в пълен размер“ при ПТП и какъв е лимитът на отговорност?
Ако си пострадал в катастрофа (ПТП) и имаш право на обезщетение по застраховка "Гражданска отговорност", застрахователят трябва да ти изплати сума, която:
Това е максималната сума, която застрахователят ще плати при инцидент. Законът е определил минимални лимити:
Застрахователят може да е определил и по-високи лимити, но не и по-ниски от тези.
Застрахователят изчислява колко струва да се възстанови щетата – т.е. да се върне повреденото имущество в състоянието, в което е било преди ПТП. Не се гледа колко е „старо“ имуществото – например, ако бронята на 20-годишна кола е счупена, за нейния ремонт или подмяна са нужни същите средства, както за по-нова кола. Тоест, няма „обезценка“ само защото колата е стара.
Важно е да се уточни, че щетите, които не са причинени от самото ПТП, не се покриват от застрахователя. Например, ако колата вече е имала ръжда или има стари драскотини, това не се заплаща.
При катастрофа имаш право да получиш обезщетение, което реално покрива разходите за възстановяване на щетите – толкова, колкото ще струва ремонтът или подмяната. Застрахователят не може да ти даде по-малко само защото колата ти е стара, но също така не дължи повече от максималната сума, записана в договора или закона.
Ако сте претърпели ПТП и виновният шофьор няма застраховка "Гражданска отговорност" (ЗЗГО), или неговата застрахователна компания е фалирала, вие все пак имате право на обезщетение. В такъв случай подготвяте писмена претенция (искане за обезщетение) – описвате случилото се, какви щети имате и прилагате нужните документи.
Изпращате тази претенция до Гаранционния фонд, но имайте предвид, че това не става директно. Минавате чрез вашия застраховател – изпращаш документите до него, а той ги препраща към Гаранционния фонд. Процедурата е същата, както ако искаш обезщетение от застраховател при нормален случай.
Основната цел е да покрие отговорността на застрахованите физически и юридически лица за причинените от тях имуществени и неимуществени вреди на трети лица. ЗЗГО не покрива щетите, причинени на превозното средство на застрахования-увреждащ или на неговото имущество, а се фокусира изключително върху вредите причинени на трети лица. С това се осигурява обществената безопасност и се създава среда, в която всички участници в движението имат сигурност, че в случай на ПТП съществува механизъм за възстановяване на причинените им вреди.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Ще разбие ли милиардерът двупартийната система на Америка?
От януари 2026 г. около 6 милиона работници ще получават около 190 евро бруто повече на месец
Глобалната икономика навлиза в етап на дълбока трансформация, казва управителят на БНБ Димитър Радев