Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Ето и какви са глобите за нарушителите в столицата
Столичният общински съвет (СОС) прие Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, която регулира и движението на електрически тротинетки в града. Целта е да се повиши безопасността, тъй като по данни на СОС, в момента в София има над 10 000 електрически превозни средства от този тип. От тях около 2000 се отдават под наем, от 3 фирми, опериращи у нас. За 2 години са извършени 1604 нарушения по данни на МВР, цитирани от СОС.
Едно от предвидените в наредбата ограничения е свързано със скоростта. Електрическите тротинетки трябва да се движат с до 5 км/ч в пешеходните зони, което на практика означава да се бутат. На останалите места максималната разрешена скорост е 25 км/ч.
Задължение на фирмите, отдаващи тротинетки под наем, е да регулират софтуерно тяхната скорост. Тези, които не го направят, ще бъдат глобени от 500 до 1000 лв.
За www.businessnovinite.bg, един от най-големите оператори на тротинетки под наем в София коментира приемането на наредбата. Според тях документът е „крачка назад“.
„Въпреки че оценяваме проактивния подход на Общинския съвет към безопасността на пешеходците, приетата наредба категорично ще ограничи предимствата, които електрическият транспорт предлага на софиянци. Във време, когато хората все повече се обръщат към електрически тротинетки и велосипеди за ежедневното си пътуване, помагайки да се избягват задръстванията и да се намалят разходите, градът трябва да се съсредоточи върху балансирането на растежа на алтернативните транспорти и безопасността на улиците чрез подобрена инфраструктура. Тази наредба е крачка назад, тъй като се фокусира върху забрани и ограничения, които е по-вероятно да застрашат водачите, отколкото да допринесат за безопасността“, коментира Евани Попдончева, оперативен сътрудник на „Лайм Технолоджи“.
Другите два оператора също изразяват притеснения относно документа, както е видно от общо становище относно проекта на наредбата от 27 юни 2023 г.:
„Призоваваме компетентните власти към балансиран подход, който няма да спре крехкия подем на алтернативната градска мобилност, воден от повишеното ползване на велосипеди и индивидуални електрически превозни средства. Те са нужни в усилията за по-чист въздух, олекотен трафик и свободни градски пространства“, се казва още в общото писмо на „Лайм Технолоджи“, „БинБин България“ ЕООД и Хобо България ООД.
„Загрижени сме за въздействието на предложените промени върху безопасността на нашите потребители, на всички лица, ползващи електрически тротинетки по принцип, както и на третите лица - жители и гости на гр София, участващи в движението“, посочват още компаниите.
Българската асоциация за електромобилност също излезе със своя позиция срещу забраната: „Убедени сме обаче, че безопасността е тясно свързана с разширяване възможностите за придвижване с електрически тротинетки и велосипеди, а не с тяхното ограничаване“.
Забранява се също и паркирането на тротинетки в паркове, градинки и детски и спортни площадки, пешеходни зони, зелени площи, спирки на градския транспорт, входове към метростанции и входове на сгради, както и рампи за хора с увеждания. Глобата за гражданите, които паркират неправилно или карат на места, на които това не е разрешено, е в размер на 50 лв. От общината към момента са определени 200 места за паркиране.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови