
След 156 години: Крал Чарлз спира кралския влак, за да пести пари
Кралският влак скоро ще напусне гарата за последен път
До 2007 г. проектът беше една крачка преди началото на изпълнението си, но само 3 години по-късно беше анулиран
Идеята за изграждането на нефтопровод, свързващ Дедеагач с Бургас, отново е на масата, с тази разлика, че новите планове предвиждат транспортирането на петрол от юг (Александруполис) на север (Бургас) и оттам до пазарите на Балканите и Източна Европа, съобщава гръцкото издание „Катимерини“.
Възраждането на проекта е част от по-широкия план за намаляването зависимостта на европейските държави от руските изкопаеми горива. Следователно, за разлика от миналото, идеята се ползва с подкрепата на САЩ и ЕС.
Според информацията, съживяването на проекта е в разгара си. Той е представен за първи път през 1993 г., като вариант за транспортиране на нефт от Каспийско море до България и оттам през Бургас до пристанище Дедеагач, за да бъде превозен с танкери до международните пазари, заобикаляйки Босфора.
До 2007 г. проектът беше една крачка преди началото на изпълнението си, но само 3 години по-късно беше анулиран с едностранното оттегляне на България по екологични причини.
Сега, според изданието, идеята се връща със същия маршрут, но с друга цел и с петрол в обратен поток. По-конкретно петролът от източници извън Русия ще пристига в гръцкото пристанище, което се превръща в енергиен хъб, а по тръбопровода ще се озовава в Бургас и оттам ще тръгва към пазарите на Балканите и Източна Европа. Става дума за тръбопровод с по-малък капацитет - именно 10 млн. тона петрол годишно, в сравнение с 35-50 млн. тона петролен поток от север на юг, предвиден по първоначалния план. Газопроводът ще следва трасето на интерконектора до определена точка.
Планът за съживяване на петролопровода Бургас-Александруполис бе оповестен за първи път на 20 ноември от министъра на енергетиката на България Росен Христов на конференция в Атина на Института по енергетика за Югоизточна Европа (IENE).
От гръцка страна Copelouzos Group пое активна роля в съживяването на проекта. В кулоарите на откриването на новия газов хъб в Александруполис ръководителят на групата Димитрис Копелузос потвърди интереса си към проекта и изтъкна основните му качества.
Кралският влак скоро ще напусне гарата за последен път
Устойчивата кожа от динозавър може да намери приложение и в автомобилната индустрия
Как работи технологията?