Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Какво ще се случи в контакта ни с бъдещи интелигентни роботи?
Какво ще се случи с нашите работни места?
Представяте ли си физическият труд да се превърне в химера? Човечеството е на такъв етап от еволюцията си, че вече е изобретило начини за автоматизиране на работните процеси. Може би е дошло времето, в което човекът ще приеме да се занимава с по-сложните мисловни дейности и процеси, а черният труд и физическата работа ще останат в миналото. Когнитивния труд, който характеризира стратегическата и административна работа в нашето глобализирано общество ще бъде издигнат в култ. Но на каква цена?
Да вземем за пример камионите, които превозват товари през целия ни континент. Милиони хора работят в логистичната индустрия, но какво ли ще се случи с тях, ако самоуправляващите се камиони, обещани от Илон Мъск и Tesla, станат широко достъпни през следващото десетилетие? Ще останат ли без работа шофьорите?
От друга страна, ако вземем предвид по-ниския риск от инциденти, самоуправляващите се камиони изглеждат като интелигентен избор. Нито една катастрофа няма да дава човешка жертва. Същият сценарий може да се случи с офис служителите, както и с по-голямата част от работната сила в развитите страни.
Наше ли е богатството, създадено от машините?
Нашата икономическа система се основава на компенсация за принос в икономиката, която се оценява с помощта на почасова заплата.
По-голямата част от компаниите все още зависят от тази работа и изплащането на труда, но чрез използването на изкуствен интелект една компания може драстично да намали човешката работна сила и това означава, че приходите ще отидат при по-малко хора. Следователно, собствениците, които притежават компании, управлявани от изкуствен интелект и мининмален човешки труд ще направят милиарди за сметка на тези, които не използват традиционната работна ръка.
Въпросът как да стартираме справедлива икономика ще бъде на дневен ред през следващите десетилетия.
Как машините влияят на нашето поведение и взаимодействие?
Изкуствено интелигентните ботове стават все по-добри в дигиталния лингвизъм и наподобяването на човешките разговори и взаимоотношения.
През 2015 г. бот на име Юджийн Густман спечели предизвикателството на Тюринг за първи път. В него оценяващите хора използваха въвеждане на текст, за да разговарят с неизвестен обект, след което отгатваха дали са разговаряли с човек или с машина. Юджийн Густман заблуди повече от половината от хората, които оценяват, да си помислят, че са разговаряли с човешко същество.
Този етап е само началото на епоха, в която често ще взаимодействаме с машините все едно са хора. Докато хората са ограничени във вниманието, добротата и емпатията, които могат да изразходват към друг човек, изкуствените ботове могат да насочват практически неограничени ресурси в изграждането на взаимоотношения.
Как да определим хуманното отношение към изкуствения интелект?
Докато невролозите все още работят върху отключването на тайните на съзнаваното и несъзнаваното, ние обикновените хора оперираме с основни механизми и познания на възнаграждение и наказание.
Ние споделяме тези механизми дори, когато се опитваме да „контактуваме и образоваме“обикновени животни. В известен смисъл ние изграждаме подобни механизми на възнаграждение и наказание в системите на изкуствен интелект. Например до голяма степен обученията на изкуствения интелект прилича на обучението на куче. Разработчиците стимулират подобреното представяне с виртуална награда.
След като разглеждаме машините като субекти, които могат да възприемат, чувстват и действат, е време да обмислим техния правен статут. Трябва ли да се третират като животни със сравним интелект? Ще разгледаме ли поведението им като на "чувстващи" машини?
Ами ако самият изкуствен интелект се обърне срещу нас или това плод на много холивудски филми? По-скоро можем да си представим усъвършенствана система з изкуствен интелект „джин в бутилка“, който може да изпълнява желания, но с ужасни непредвидени последици.
Все пак има много по-малък шанс в машината да има злоба. По вероятно е неразбирателството ни да е плод на неразбиране и открито решение от някоя машина да лекува смъртоносна болест например се окаже изтребването а всички болни от нея.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб