1 USD
1.79731 BGN
Петрол
Bitcoin
$69,139.2

За да управлява моретата: Китай се нуждаеше от голям технологичен пробив и май го откри

Технологии

Първият самолетоносач на Китай, „Ляонин“, използва система от рампи, за да изстрелва самолетите в небето

 

Военноморските сили на Народната освободителна армия (PLAN) са построили три самолетоносача само за 12 години. Китай въведе в експлоатация „Ляонин“ през 2012 г., „Шандонг“ през 2019 г., а „Фуджиан“ трябва да влезе в експлоатация някъде през 2024 г. или 2025 г., казва Popular Mechanics.

Технологиите на първите два гигантски военни кораба изостават от тази на най-модерния американски самолетоносач. Те са построени без самолетни катапулти, вместо това издигат самолетите във въздуха с помощта на рампи.

Днес изглежда, че „Фуджиан“ - най-модерният военен кораб на Китай досега - ще промени това.

Той е най-големият кораб на Китай, строен някога и според съобщенията той използва нова електромагнитна технология за изстрелване на самолети, подобна на тази, която Военноморските сили на САЩ използват. Безмилостният тласък напред във военноморската авиация показва нетърпението на Китай да достигне - или дори да надмине - възможностите на САЩ.

Пълзене, ходене, бягане

Първият самолетоносач на Китай, „Ляонин“, използва система от рампи, за да изстрелва самолетите в небето.

„Ляонин“, първоначално е бил построен за Съветския съюз, но разпадането на СССР през 1991 г. го заварва незавършен. Бизнесмен от Хонконг купува кораба от неговия наследник Украйна и го изпраща в Китай, където е завършен и готов за полети. „Ляонин“ може да побере около 40 самолета наведнъж: 24 ударни изтребителя J-16 и хеликоптери.

„Шандонг“, вторият по големина самолетоносач, е в много отношения копие на своя предшественик, като основната разлика е, че е изцяло построен в Китай. Той има всички недостатъци на „Ляонин“, - особено рампа вместо катапулт, за да помогне на изтребителите да излетят. Докато САЩ  използват катапулти повече от половин век, на Китай все още му липсваше опит за изграждането им.

Съвременните катапулти, въведени през 50-те години на миналия век, „промениха играта“ за САЩ. Парата, генерирана в недрата на кораба, стига до самолета, където създава налягане с поредица от бутала, свързани с щанга към пилотската кабина. След като буталата бъдат освободени, самолетът, прикрепен към щангата, се клатушка напред по жлебовете в палубата, ускорявайки до скорост на излитане.

„Фуджиан“ вероятно ще влезе в експлоатация през следващите година или две, като общият брой на китайските самолетоносачи ще достигне три. Въпреки че това все още е наполовина по-малко от САЩ. Ако темпото продължи, Китай може да навакса след още десетина години. Китай очевидно се опитва да овладее както количеството, така и качеството – бързо – едновременно. Големият въпрос е: защо?

Китай не крие желанието си да изгради достатъчно силен флот, за да изтласка САЩ от западната част на Тихия океан. Той също така отказа да изключи използването на сила за обединяване на Тайван с континентален Китай.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии